Reclame grootste irritatie ouderen

Omroep MAX heeft laten onderzoeken wat ouderen in 2008 het meest irritant vonden. De top drie van de zaken waar we ons aan geërgerd hebben bestaat louter uit reclame, maar ook andere zaken blijken irritant.

Waar heeft u zich het afgelopen jaar het meeste aan geërgerd? Wanneer het onderzoek van omroep MAX onder 1200 deelnemers representatief is moet dit wel reclame zijn. Volgens het onderzoek ergeren ouderen zich voor 75 procent aan de reclameblokken die vaak als te lang worden ervaren.

Op de tweede plaats van meest irritant: het te harde geluid van reclame. De derde plaats is ingeruimd voor irritante reclame, op TV, radio of internet. Iets minder (70 procent)  hebben we ons geërgerd aan de te hoge of buitensporige salarisbonussen in de financiële dienstverlening. En dan volgen nog de ongewenste telefoontjes om over te stappen naar een andere telecommaatschappij of energieleverancier (68 procent), verpakkingen die niet open willen (67 procent), het lange keuzemenu aan de telefoon (65 procent), de hoge gemeentelijke heffingen (58 procent) en de hoge prijzen in de horeca (57 procent).

Dat de top drie uit reclame bestaat verbaast de directeur Jan Slagter van MAX niets: “Het is een veelgehoorde klacht, vooral de reclame op televisie is de grootste bron van ergernis”. Slagter pleit daarom al langere tijd voor reclamevrije publieke zenders.