Bodysense dieet

Luister naar uw lichaam

Het bodysense dieet leert u te luisteren naar uw lichaam en in uw eigen tempo af te slanken. Het ideale lichaamsgewicht is het gewicht dat echt bij u past. Daarnaast houdt dit dieet rekening met de maandelijkse hormonale schommelingen van een vrouw.

Hoe werkt het?

Het Bodysense Dieet bestaat uit drie fasen die zijn gekoppeld aan de menstruatiecyclus. Zo kunt u in de eerste fase met minder calorieën af, terwijl er ook rekening wordt gehouden met momenten waarop u meer eetlust hebt. Om lichaam en geest op dezelfde golflengte te brengen, houd u een zogenaamd body-dagboek bij. Daarin schrijft u allerlei zaken over uw voeding, uw gevoelens en uw gedachten met als doel er uiteindelijk verbanden tussen te kunnen leggen.

Wat moet je doen?

Dit dieet richt zich op grote hoeveelheden voedingsmiddelen die maar weinig calorieën bevatten. Zo mag u wel veel fruit en groente eten. Ook staan er veel volkeren producten op het menu en eet u maar kleine porties vet. De bedoeling is dat u langzaam en bewust eet, zodat u beter aanvoelt wanneer u verzadigd bent. Het afslanken gaat niet snel, maar op een natuurlijke manier waarbij u zich goed voelt.

Voor wie is het?

Het Bodysense Dieet is geschikt voor vrouwen die willen leren luisteren naar hun eigen lichaam. Daarnaast is het belangrijk dat u goed op calorieën kunt letten en suiker kunt laten staan. Dit dieet werkt bovendien goed voor vrouwen die last hebben van eetaanvallen.

Wat vinden deskundigen?

Het Voedingscentrum heeft zich nog niet uitgesproken over het bodysense dieet. Wetenschappelijk bewijs voor de werking van het dieet ontbreekt. Maar het dieet bevat evenwichtige voeding, dus uitproberen kan geen kwaad.

Voordelen

Met dit dieet stel u zichzelf een haalbaar doel: uw natuurlijke gewicht. Bovendien leert u evenwichtig te eten, waardoor eetaanvallen voorkomen worden. U valt langzaam, maar verantwoord af. Het bodysense dieet is daarom een opstap voor nieuwe gezonde eetgewoontes.

Nadelen

Een nadeel is dat u heel gedisciplineerd de calorieën bij moet blijven houden. Leren luisteren naar uw lichaam is bovendien makkelijker gezegd dan gedaan.

Disclaimer

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. Houd er ook rekening mee dat de meeste diëten bedoeld zijn 'voor het leven'. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij.