Hoe word ik een supervetverbrander?

'Als je honger hebt, doe je iets verkeerd'

Hoe word ik een supervetverbrander? Dat is de aansprekende titel van het boek van gezondheidswetenschapper Maaike de Vries. Slanker, fitter en strakker binnen een maand belooft de cover. Niet met een dieet, maar door je lijf te leren haar lichaamseigen vetten aan te spreken.

Is Hoe word ik een supervetverbrander het zoveelste dieetboek?

"Nee, juist niet! Inmiddels zijn we er wel achter dat diëten echt niet werkt. Mensen die een dieet volgen hebben vaak honger. Denken de hele dag aan eten, vallen 7 kilo af en komen daarna weer 9 kilo aan. Het welbekende jojo-effect. Maar als je honger hebt, doe je echt iets verkeerd. Dit boek gaat over een leefstijl voor altijd, dat resulteert in een gezond gewicht voor je hele leven. Anders eten, anders bewegen. Niet langer de suikervoorraad in het lichaam aanspreken, maar over gaan op vetverbranding. Hier kan je namelijk mee spelen. Wie meer vet weet te verbranden, voelt zich over het algemeen beter, fitter en energieker."

Wat is een supervetverbrander?

"Voor veel mensen is de belangrijkste bron van energie de suikervoorraad in het lichaam. Ze eten de hele dag door en hun lichaam weet niet meer hoe het is om de vetvoorraad aan te spreken. Een supervetverbrander is iemand die wel zijn eigen lichaamsvetten weet te verbranden."

Kan iedereen een supervetverbrander worden?

"Ja, in principe wel. De boodschap van het boek is eigenlijk: doe normaal. Drie maaltijden per dag eten is genoeg. Heb je honger? Dan eet je te weinig. Zorg dat je veel groente eet en voeding die zorgt voor een verzadigd gevoel. Ook is het belangrijk om voldoende vetten te nuttigen. Vaak als mensen proberen af te vallen, mijden ze vet, maar het lichaam heeft ook vetten nodig die zorgen voor verzadiging. Denk aan het eten van noten, vis en het gebruik van olijfolie door gerechten. Naast voeding is voldoende beweging en ontspanning van groot belang."

Heb je een aantal tips waar mensen vandaag nog mee aan de slag kunnen?

"Zorg voor voldoende beweging en dan minimaal een uur, anderhalf uur per dag. Neem vaker de trap en de fiets. Ga vooral iets doen wat je leuk vindt, want alleen dan kan je het volhouden. Als je niet van spinning houdt, ga je waarschijnlijk na drie keer niet meer. Heb je een stok achter de deur nodig? Zoek een sportmaatje. Eet daarnaast zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers. Eet veel groente, minimaal 250 gram. Laat alcohol staan en zorg voor voldoende ontspanning en nachtrust."

In een drukke periode of vakantie vallen mensen vaak terug in een ongezonder voedingspatroon. Hoe doorbreek je dit?

"Als je weer aankomt en ongezondere voeding neemt, is de kans groot dat je je ook minder fit gaat voelen. Ga goed bij jezelf te rade en stel je zelf de volgende vragen: 'Waarom ben ik aangekomen? Hoe komt dat?' Door de oorzaak te achterhalen kun je ook weer terug naar de drie maaltijden per dag, minder tussendoortjes, suiker en alcohol en meer bewegen. Zo zul je snel weer beter voelen en meer energie krijgen en ook overtollige kilo's afvallen. Staar jezelf ook niet blind op de kilo's, maar kijk ook of je tailleomvang is afgenomen. Of je gespierder bent geworden en vooral of je je fitter en energieker voelt."

Maaike de Vries is gepromoveerd gezondheidswetenschapper. Ze is eigenaar van Springh, buro voor innovatie en strategie in de zorg en actief als toezichthouder.

 

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.