Elektrische fiets: welke motorpositie kiest u?

Getty Images

Kiest u voor een motor in het achterwiel, voorwielaandrijving of juist voor een middenmotor bij de trapas? De keuze voor de motorpositie is door het grote aanbod van mogelijkheden tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Welke systemen zijn er en waarom zou u kiezen voor een motor in het midden, of toch juist in het voor- of achterwiel? We geven de voor- en nadelen met een toelichting per techniek.

Motor in het voorwiel

Grootste voordeel van een motor in het voorwiel is voor veel mensen de prijs, ze zijn doorgaans gemonteerd op de modellen in het goedkopere segment. Daarnaast maakt de motor in de meeste gevallen wat minder geluid dan elektrische fietsen met een middenmotor. De voorwielmotor is minder onderhoudsgevoelig dan andere motoren en je kunt voor een gesloten kettingkast en allerlei versnellingssystemen kiezen. Verder fiets je ook zonder ondersteuning erg licht en heb je een band sneller vervangen dan bij een achterwiel.

Nadelen zijn er uiteraard ook: je kunt het gevoel krijgen dat er aan de fiets getrokken wordt en door het hogere gewicht aan de voorzijde kan het wiel sneller slippen in gladde omstandigheden, zoals op zand, ijzel of bij een nat wegdek. Daarnaast zorgt een motor in het voorwiel voor een wat zwaarder stuurgedrag.

Middenmotor

Elektrische fietsen met een middenmotor beginnen de laatste jaren echt door te breken, er is een duidelijke verschuiving merkbaar van de motor in het voorwiel naar de trapas. De meest bekende middenmotor is het Bosch-aandrijfsysteem, maar de laatste jaren is er concurrentie bijgekomen in de vorm van het Shimano STEPS-systeem. Betrouwbaar, lichtgewicht, weersbestendig en in combinatie met een krachtige lithium-ion accu en een intelligent accubeheersysteem geeft het elektrische fietsen een grotere actieradius. We verwachten dat het Shimano STEPS-systeem op steeds meer fietsen geïnstalleerd wordt. Bijzonder is dat zelfs elektrisch schakelen tot de mogelijkheden behoort, zodat wegrijden of heuvelop fietsen een stuk efficiënter én krachtiger verloopt.

[ITEMADVERTORIAL]

Motor in het achterwiel

Het grote voordeel van een elektrische fiets met een achterwielmotor is dat hij over het algemeen erg stil is. Een motor in het achterwiel geeft je echt het gevoel van een duwtje in de rug. Je kunt daarnaast remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder snel dan middenmotoren. Het grote nadeel is dat het verwisselen van de achterband nogal een klus kan zijn. Daarbij zit je vast aan het derailleursysteem dat ook sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Een achterwielmotor heeft meestal een lager rendement dan een middenmotor, wat invloed heeft op het maximaal aantal kilometers dat uit een acculading gehaald kan worden.

Getty Images
Auteur 
Bron 
  • Fietsen123