Fietsersbond wil verbod op opgevoerde elektrische fietsen

De Fietsersbond wil dat er harder wordt opgetreden tegen fietsers die hun elektrische fiets hebben opgevoerd. Sommige e-bikes zijn namelijk eenvoudig op te voeren, waardoor ze veel harder kunnen dan de toegestane 25 kilometer per uur.

Jaap Kamminga van de Fietsersbond laat aan de NOS weten dat er door deze trend gevaarlijke situaties ontstaan. Het snelheidsverschil op het fietspad wordt volgens hem veel te groot. "Wij vinden dat apps waarmee je je fiets kan opvoeren verboden moeten worden en dat het opvoeren zelf onmogelijk moet worden gemaakt”, aldus Kamminga.

Je elektrische fiets tunen

Een voorbeeld van een bedrijf dat fietsen levert die opgevoerd kunnen worden via een app, is het Amerikaanse Super73. Het bedrijf, dat vooral populair lijkt in Amsterdam als alternatief voor de snorfiets, verkoopt fietsen die eruit zien als brommers. Met de app van Super73 kun je gemakkelijk de fiets tunen door in te stellen dat de fiets tot 45 kilometer per uur trapondersteuning geeft. Ook kan je een 'gashendel' kopen, waarmee je 50 kunt zonder mee te trappen. Het bedrijf zegt dat dit alleen bedoeld is voor gebruik op privéterrein en niet voor de openbare weg. Volgens de Fietsersbond moet er al bij toelating op de Europese markt gekeken worden of juist dit soort fietsen tegengehouden kunnen worden.

In Nederland mag een elektrische fiets je ondersteunen tot 25 kilometer per uur. Wil je harder? Dan zul je dat met spierkracht voor elkaar moeten krijgen. Met een zogenaamde speed pedelec kun je wel legaal harder dan 25, maar dan moet je een helm dragen en binnen de bebouwde kom tussen de auto's fietsen in plaats van op het fietspad. Ook moet je een kenteken hebben.

Nog geen verbod op opvoeren e-bikes

Bij andere e-bikes is het verboden om zo hard te gaan. Het is alleen lastig om te handhaven, omdat je van de buitenkant niet kunt zien of een elektrische fiets opgevoerd is. Het risico voor gebruikers lijkt daardoor laag, dus veel mensen maken stiekem toch gebruik van de snelle stand. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland willen dan ook dat er al eerder ingegrepen wordt. Het gat in de wetgeving moet volgens hen aangepast worden, zodat we kunnen voorkomen dat dit soort elektrische fietsen in deze vorm op de markt komen. E-bike fabrikanten zouden de mogelijkheden tot tunen moeten aanpassen afhankelijk van het land waar ze deze naar toe sturen.

Bron: NOS