KLM stapt over op trein naar Brussel

Vliegen naar Brussel terwijl het met de trein sneller én milieuvriendelijker kan… de afgelopen tijd lagen de dagelijkse vluchten van KLM van Amsterdam naar Brussel meermaals onder vuur, onder andere door de Tweede Kamer. KLM geeft toe en schrapt vluchten naar de Europese hoofdstad.

De route naar Brussel is populair: in 2018 maakten 280.000 passagiers gebruik van de korte vliegroute. Onder hen veel Belgische reizigers, die op Schiphol overstappen. Hun eigen nationale luchthaven, Brussel Zaventem, heeft namelijk een veel kleiner routenetwerk.

KLM vliegt momenteel vijf keer per dag heen en weer tussen Amsterdam en Brussel. Vanaf 29 maart 2020 worden dit vier vluchten per dag; de vijfde wordt vervangen door een treinreis met de Thalys. Samen met Thalys en NS wil KLM de trein op afstanden tot 700 kilometer een aantrekkelijker alternatief voor het vliegtuig maken. NS-directeur Rogier van Boxtel noemt deze eerste stap “grensverleggend en wat NS betreft een opmaat naar meer.”

Met de samenwerking hopen de organisaties ervaring op te doen; ze begeven zich daarmee op het terrein van intermodale reizen, en dat brengt nog wel wat moeilijkheden met zich mee. Zowel de treinreis zelf als het overstapproces moeten namelijk snel kunnen verlopen. Daarom worden op de luchthaven speciale Air&Rail incheckbalies geplaatst en kijken de betrokken partijen naar verbeteringen rond de bagageafhandeling. “Deze reductie van 5 naar 4 frequenties is een goede manier om hier verder aan te werken en meer ervaring op te doen met Air&Rail”, aldus KLM-topman Pieter Elbers.

Kamerkritiek: milieu en slots

Het schrappen van een van de vluchten is het antwoord van KLM op een voorstel van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger om een einde te maken aan de vliegverbinding tussen de twee steden. Redenen voor dit voorstel zijn de schaarste aan het aantal beschikbare slots op Schiphol en het milieuaspect van de vluchten.

Trein vs vliegtuig

Een reiziger die van Amsterdam naar Brussel vliegt, verbruikt gemiddeld 41 kg CO2, terwijl een treinreiziger op datzelfde traject slechts 1,6 kg CO2 verbruikt. Dit is ruim 25 keer minder.

Bronnen: AD & OVPro