Stoomtreinreis van Rotterdam naar het Duitse Thueringen

In samenwerking met de Stoom Stichting Nederland (SSN) te Rotterdam biedt Incento een 3-daagse stoomtreinreis aan naar het Duitse Thüringen (voormalig Oost-Duitsland). Onderweg geniet u van prachtige landschappen met leuke dorpjes, kerkjes, rivieren, akkers en weilanden met stoïcijns kijkende koeien en voor stoomloks wegrennende paarden.

Deze unieke reis wordt alleen in Nederland uitgevoerd door Incento.

In het schitterende Thüringen zal de laatst overgebleven werkplaats voor het herstellen en onderhouden van stoomlocomotieven Dampflokwerk Meiningen van de DB (Deutsche Bahn) en het historische stoomlocomotievendepot van Arnstadt (bij Erfurt) worden bezocht.

Missing media-item.

Stoom Stichting Nederland is 35 jaar geleden opgericht en is in het museum stoomdepot te Rotterdam-Noord gevestigd. Het heeft als doelstelling hoofdlijnstoomlocomotieven in bedrijfsvaardige toestand voor het nageslacht te bewaren. Deze semi professionele organisatie wordt gerund door gediplomeerde vrijwilligers. De werkplaats is officieel door Railned erkend en gecertificeerd. Het materieel voldoet aan de wettelijke onderhoudstermijnen en veiligheidseisen, zoals Stoomwezen/Lloyd’s. Hierdoor is de SSN toegelaten op het hoofdspoorwegnet.
Het horecapersoneel in het restauratierijtuig (en de minibars) zijn vrijwilligers van de SSN (zij werken niet in de horeca). Zij serveren soep, broodjes (waaronder hamburger), gebak, koffie/thee, frisdranken, tapbier, etc. voor een lage prijs (gemiddeld € 1,50 per consumptie, € 3,50 voor een hamburger).

Reisprogramma van-dag-tot-dag 

Dag 1- Rotterdam - Thueringer Wald
Vrijdag 26 augustus 2011
Vandaag wordt op het eerste deel van het traject Rotterdam-Utrecht-Eindhoven-Venlo de stoomtrein getrokken door SSN Pacific sneltreinstoomlocomotief 01 1075. De maximum snelheid van deze locomotief is 140 km/u. Van deze locomotievenserie zijn er 11 bewaard gebleven, waarvan 4 dienstvaardig. De Thüringer Expres rijdt over de grote rivieren naar het zuiden (Eindhoven). Langs de randen van de Peel wordt Venlo bereikt.Op dit grensstation wordt de stoomlocomotief afgelost door een historische diesellok uit de serie V200. Deze machines bespanden tot de elektrificering van de lijn Arnhem-Oberhausen in 1966 de internationale treinen. Deze lok brengt de expres snel naar Thüringen. We rijden via het Ruhrgebied over Hagen naar Schwerte (Ruhr). Vanaf hier rijdt de Thüringer Expres over een niet geëlektrificeerde lijn langs de Ruhr en door het prachtige Sauerland met leuke stadjes zoals Arnsberg en Meschede.Missing media-item.

Bij Brilon Wald wordt de 1391m lange Elleringhausertunnel gepasseerd. Dit gebied levert naaldbomen voor de houtindustrie en overal ziet men laadpunten voor het afvoeren van de naaldbomen via het spoor. Via Kassel gaat de reis verder naar het spoorwegknooppunt Bebra. Dit nog redelijk authentieke station was tot de Wende (1989) een belangrijk vertrekpunt van West-Duitsers die familieleden in de DDR per trein bezochten. Ze parkeerden de auto tegen een vergoeding bij particulieren in de buurt. Na Bebra rijdt de Thüringer Expres bij Gerstungen over de voormalige Oost-Duitse grens Thüringen binnen. De oplettende reiziger kan nog een overgebleven uitkijkpost van het IJzeren Gordijn waarnemen. Het stukje hoofdspoorlijn naar Eisenach is in de jaren 60 tot begin jaren 90 gesloten geweest omdat de lijn hier wisselend over voormalige West en Oost-Duits grondgebied liep (is in de jaren 90 geheel gerenoveerd en heropend). Bij binnenkomst in Eisenach valt direct de OPEL autofabriek op, waar in de DDR tijd Wartburg auto’s werden gefabriceerd. Rechts op de heuvel ligt de Wartburg waar Maarten Luther tijdens zijn verbanning het nieuwe Testament vertaalde en Richard Wagner opera Tannhäuser schreef.

Voor het derde en laatste deel van het traject wordt weer stoomtractie ingezet. Na de lokwissel in Eisenach rijdt de Thüringer Expres door het prachtige Werradal over niet geëlektrificeerd spoor via Bad Salzungen, Wernshausen, Meiningen naar Grimmenthal. Hier rijdt de Expres het Thüringer Wald binnen en eindigt de reis voor vandaag in het stadje Suhl. De trein blijft hier staan en de reizigers worden met bussen naar het boven op de berg gelegen Ringberg hotel gebracht waar de nacht wordt doorgebracht. Dit hotel is van alle gemakken voorzien, waaronder een zwembad. Voor meer informatie: www.ringberghotel.deMissing media-item.

Dag 2 - Excursies Thueringer Wald
zaterdag 27 augustus 2011
Na een echt Duits ontbijt brengen de bussen de reizigers naar het station en rijdt de Thüringer Expres getrokken door stoomlok 41 1144 terug door het prachtige landschap naar DB Dampflokwerk Meiningen.
Missing media-item.

Een hoofdlijnstoomlocomotieven werkplaats in volbedrijf, waar stoomlokomotieven een grote onderhoudsbeurt krijgen. Er staan nog onderhoudsmachines uit de jaren 1920/1930. Ook de dienstvaardige stoomlocomotieven van SSN hebben hier een z.g.n. Hauptuntersuchung gehad.Na de rondleiding rijdt de Thüringer Expres dwars door het Thuringer Wald over de spectaculaire helling naar de 3039 meter lange Brandleitetunnel naar Arnstadt. De lok zal met heel veel spektakel (veel kabaal) en tot groot genoegen van de reizigers de hellingen beklimmen. Dit vraagt om veel vakmanschap van machinist en stoker. In de middag wordt het Stoomlocomotievendepot (museum) aldaar bezocht, waar veel historische stoomlocomotieven zijn ondergebracht. Na afloop wordt naar Suhl terug gereden. Vandaag wordt dus tweemaal de steile en spectaculaire helling naar de Brandleitetunnel bereden. In Suhl vindt de overnachting weer in het Ringberghotel plaats. U kunt deze dag ook als vrije dag gebruiken en bijvoorbeeld op eigen gelegenheid met lokale treinen naar Erfurt gaan om te winkelen.

Dag 3 - Thueringer Wald - Rotterdam
zondag 28 augustus 2011
Vandaag rijdt de Expres naar Eisenach, waar afscheid wordt genomen van stoomlok 41 1144 en neemt de V200 118 diesellok de Thüringer Expres over. In Venlo wordt de diesellok vervangen door de vertrouwde SSN stoomlok 01 1075, die het laatste deel van het traject naar Rotterdam voor haar rekening neemt.
Missing media-item.

Vertrek- en prijsinformatie

Reiperiode: 26 t/m 28 augustus 2011
Reissom
€ 460 p.p.
Toeslag éénpersoonskamer € 25 

Inbegrepen

  • Treinreis Rotterdam CS - Suhl met de SSN Thüringer Expres
  • Overnachtingen in het Ringberg hotel in Suhl, inclusief ontbijt en diner (buffet) comform het geboekte arrangement (een of twee persoonskamer)
  • lunchpakket op 2e en 3e dag
  • Treinreis Suhl - Meiningen - Suhl - Arnstadt - Suhl op 2e dag met de SSN Thüringer Expres
  • Toegang met rondleiding in het DB Dampflokwerk Meiningen en Bahnbetriebswerk Arnstadt
  • Bustransfers station Suhl - Ringberghotel in aansluiting op de aankomst en vertrek van de stoomtrein

Niet inbegrepen 

  • Vervoer van en naar de opstapplaatsen Rotterdam CS & Utrecht CS
  • Lunch op 1e dag
  • Consumpties in het restauratierijtuig en bij de minibars in de stoomtrein
  • Dranken bij lunches & diners
  • Fooien en uitgaven van persoonlijke aard
  • Overige niet genoemde kosten
  • Reis- en/of annuleringsverzekering (desgewenst door Incento af te sluiten)
  • Reserveringskosten (€30 per boeking)
  • Bijdrage Calamiteitenfonds (€ 2,50 per 9 personen)
    Incento BV is lid van de ANVR en is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.
Bovenstaand arrangement wordt u aangeboden onder voorbehoud van wijzigingen.

Meer informatie of reserveren

Voor boekingen kunt u bellen of mailen naar Incento.
Tel: 035 69 55 122 of e-mail: groups@incento.nl

Deze stoomtreinreis wordt uitgevoerd door Incento BV

Incento BV is lid van de ANVR en is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.

Auteur