Zorgen over opvoeren e-bike: ‘Levensgevaarlijk’

Elektrische fietsen worden in onze buurlanden massaal opgevoerd, zodat ze weliswaar hogere snelheden halen. Maar ze voldoen niet aan allerlei extra regels voor snelle voertuigen voldoen. Het is illegaal en ook nog eens erg gevaarlijk. Het CDA wil van de minister weten of dit ook in Nederland gebeurt.

In Europa is de motor van een elektrische fiets begrensd op 25 kilometer per uur. Hogere snelheden, tot 45 kilometer per uur, inclusief meetrappen, zijn alleen mogelijk als de gebruiker zich houdt aan de bijkomende regels: helm- en kentekenplicht en zo mogelijk op de gewone weg rijden. Dan heet de fiets een speed pedelec.

Von Martels, CDA-kamerlid: “Het opvoeren van elektrische fietsen kan leiden tot levensgevaarlijke situaties in het verkeer. Daar is zo’n fiets niet voor gemaakt. Waar nodig moet de minister hier tegen optreden.” De partij wil weten hoe de handhaving tot nu toe plaatsvindt.

Eén op de drie fietsen schijnt in Duitsland opgevoerd ze zijn, meldt het Fietsberaad, kenniscentrum voor fietsbeleid. Een simpele online zoektocht leert dat er ook meerdere Nederlandse sites zijn met een uitleg over hoe je een elektrische fiets kunt opvoeren, of die deze dienst zelf aanbieden. Wel wordt er vermeld dat deze optie verboden is en dat je bij een ongeluk mogelijk niet verzekerd bent.

Voor bijna iedere type is er een mogelijkheid om deze op te voeren. Veel systemen werken met een chip, met deze chip kan je de besturing van de elektrische motor voor de gek houden. De motor denkt dat je maar half zo snel gaat als je in werkelijkheid rijdt. 

Onduidelijk

Een woordvoerder van BOVAG stelt dat het nog onduidelijk is hoe groot het probleem van het opvoeren van e-bikes in ons land momenteel is.

Bron(nen):