Afvallen en op gewicht blijven: Posteleinsoep

Postelein is een ouderwetse friszure Hollandse groente, die in twee varianten op de markt komt. De winter- en de zomerpostelein. Winterpostelein heeft ruitvormige blaadjes, zomerpostelein heeft ovale blaadjes die wat steviger zijn. Voor u heb ik een heerlijk posteleinsoep recept.

Postelein

De groente is arm aan calorieën, rijk aan calcium en ijzer. Als postelein te lang wordt gekookt kan de groente wat slijmerig worden. Let er bij aankoop op dat de blaadjes een frisgroene kleur hebben. Bewaar deze bladgroente zoveel mogelijk uitgespreid op een bord of schaal en maximaal twee dagen in de groentelade van de koelkast. Verwijder voor het schoonmaken de worteltjes. Was de groente zorgvuldig, laat ze goed uitlekken en snijd ze grof.

Ingrediënten voor 2 personen 

  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 lente-uitje
  • 125 gram postelein
  • 3,5 dl groentebouillon
  • 2 dessertlepels crème fraîche
  • Paar druppels oude (25 jaar) balsamico azijn

Wilt u dit recept cholesterolarm maken? Laat dan de crème fraîche weg.

Bereiding

  • Maak het lente-uitje schoon en snijd ze in ringen. 
  • Verwijder alle ongerechtigheden en de worteltjes van de postelein.
  • Was de groente zonder de blaadjes te kneuzen, laat ze uitlekken en snijd ze grof.
  • Verhit de zonnebloemolie in een kookpan.
  • Bak de lente-uitje aan zonder het te laten kleuren en voeg de postelein toe.
  • Bak 1-2 minuten en neem vier eetlepels groente uit de pan.
  • Voeg de bouillon toe en kook de postelein gaar in circa 7 minuten.
  • Pureer de soep met de staafmixer en schenk hem voor het serveren in een mooie schenkkan.
  • Verwarm twee soepborden goed voor.
  • Lepel in elk bord een lepel postelein, een dessertlepel crème fraîche en schenk aan tafel de hete posteleinbouillon op.
  • Serveer de oude balsamico azijn er apart bij zodat ieder naar wens een paar druppeltjes toe kan voegen.