Apple moet bij garantie nieuwe iPhone geven

Getty Images

De consument moet een nieuwe iPhone krijgen als het toestel tijdens de garantieperiode kapot gaat. Apple mag de klant niet afschepen met een refurbished toestel. Dit blijkt uit een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank.

De klant had in december 2014 een iPhone 6 Plus gekocht voor achthonderd euro. Acht maanden later weigerde het toestel op te starten. Apple bood als oplossing een gereviseerde iPhone aan, een toestel dat bestaat uit oude en nieuwe onderdelen. De batterij en het scherm zijn dan nieuw, maar de rest van het toestel kan uit oude onderdelen bestaan.
De vrouw accepteerde dit gereviseerde toestel niet. Zij vond dat zij recht had op een nieuw toestel en ze wilde geen genoegen nemen met een gereviseerd exemplaar. Uiteindelijk heeft ze de koopovereenkomst ontbonden. Apple was het daar niet mee eens, en zo eindigde de zaak bij de rechter.

Terugbetalen

De kantonrechter constateerde dat de iPhone niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Van een iPhone van achthonderd euro mag een klant verwachten dat deze niet al na acht maanden onherstelbaar defect is. De koper heeft daarom recht op een vervangend toestel. De kantonrechter oordeelde dat als een nieuw apparaat ondeugdelijk blijkt, het moet worden vervangen door een ander, nieuw apparaat. Dat betekent dat de vrouw de koopovereenkomst rechtsgeldig heeft ontbonden, en dat Apple het aankoopbedrag moet terugbetalen.

Bron: www.eccnederland.nl
 

Auteur