Telefoonabonnementen moeten beter vergelijkbaar

Getty Images

Consumenten die een mobiel abonnement willen afsluiten vinden het soms lastig om informatie van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Telecomaanbieders moeten daarom zorgen dat informatie over mobiele abonnementen beter vergelijkbaar wordt.

Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van onderzoek onder consumenten. Het blijkt dat mensen die een overstap overwegen naar een andere aanbieder vooral informatie zoeken op de website van de telecomaanbieders.

Meer dan de helft van de consumenten (57 procent) vindt informatie over prijzen en voorwaarden begrijpelijk op die sites. Maar bijna de helft, 49 procent, vindt de informatie van de verschillende aanbieders (totaal) niet vergelijkbaar met elkaar. De ACM vindt dat dat anders moet, want het is belangrijk dat mensen goed geïnformeerde keuzes kunnen maken.

Bij het afsluiten van een nieuw abonnement zoeken consumenten vooral naar de vaste kosten (68 procent), lengte van het contract (47 procent) en de betrouwbaarheid van het netwerk (45 procent).

Geen telefoonabonnement? Bespaar kosten op mobiel internet.

Auteur