Bellend rijden vaker beboet

Het aantal boetes voor handheld bellen is gestegen van tachtig duizend in 2018 naar ruim honderdtwintig duizend in 2019. Ongeveer de helft van die stijging kwam voor rekening van appen op de fiets.

Dat meldt het CJIB. Het totaalaantal verkeersovertredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) daalde van 9,2 miljoen in 2018 tot 8,4 miljoen in 2019. De meeste verkeersboetes waren voor te hard rijden: 6,8 miljoen tegen 7,8 miljoen in 2018. Deze boetes zijn vooral geconstateerd met een flitspaal (3,4 miljoen), trajectcontrole (1,8 miljoen) en mobiele radarsets (1,4 miljoen).

Het CJIB noemt enkele factoren om de daling van het aantal snelheidsovertredingen te verklaren. Het is drukker op de wegen waardoor te hard rijden minder mogelijk is. Bestuurders worden gewaarschuwd voor flitspalen en trajectcontrole. Ook kunnen flitspalen en trajectcontroles tijdelijk uit hebben gestaan.

Buitenlanders

Ongeveer een miljoen boetes zijn naar buitenlandse verkeersovertreders gestuurd. Sinds december 2018 zijn ook het Verenigd Koninkrijk en Ierland aangesloten op de geautomatiseerde uitwisseling van kentekengegevens. Vanaf december 2019 zijn ook Denemarken, Griekenland en Cyprus aangesloten.