NS begint proef met reclame op treinschermpjes

Vanaf september begint de NS met het verkopen van advertenties op schermen met reisinformatie die in de trein hangen. Dit alles om 'de treinkaartjes betaalbaar te houden'. Hoeveel geld NS in het laatje denkt te krijgen, wil men niet zeggen.

De schermpjes informeren reizigers tot op heden over hoe laat ze hun bestemming bereiken en of ze de komende tijd rekening moeten houden met werkzaamheden... maar straks verschijnen er ook reclames voor o.a. wasverzachters en hondenvoer tussen de bulletins in. De reclames in de trein krijgen gelukkig geen geluid.

Volgens de NS gaat het slechts om een proef, die tot eind 2019 zal duren. De advertenties zullen aanvankelijk slechts te zien zijn in 137 van de 400 intercitytreinen. Zijn de reacties  van reizigers positief, dan zullen daarna meer treinen volgen.

Op het eerste gezicht lijken Nederlanders er echter nog niet direct warm voor te lopen. Mensen op social media als Twitter zijn bang dat de reisinformatie eronder te lijden heeft, óf dat de treinkaartjes duurder worden als de reclame-inkomsten tegenvallen.

Voorbeeld nemen aan Amsterdam?

,,Als je in Amsterdam een bus of tram pakt, zie je het ook. De informatievoorziening over de treinreis blijft het voornaamste. Maar als je in een intercity zit met 20 minuten tussen de stations, dan kijk je niet heel de tijd naar de infoborden. Dan kijk je als je bent ingestapt en je kijkt als je er bijna bent.’’ aldus een woordvoerder van de NS.

Bron: AD.nl