Zorgverzekering en vergoeding gehoorapparaat
Zorgverzekeraars en audiciens zijn niet duidelijk genoeg over de vergoeding van opladers en de eerste set batterijen bij hoortoestellen. Dit concludeert de Consumentenbond na het doorlichten van de websites van 15 zorgverzekeraars en 5 audicienketens.
Voor een oplader ben je al snel zo'n € 150 of meer kwijt. De Consumentenbond wil een oplossing voor consumenten die mogelijk onterecht zelf dit bedrag hebben moeten betalen voor hun oplader of eerste set batterijen.
Recht op een gebruiksklaar hoortoestel
Consumenten die recht hebben op een vergoeding voor een hoortoestel hebben bij aankoop ook recht op vergoeding van de accu met oplader of een eerste set batterijen. Audiciens moeten aan hun klanten namelijk een gebruiksklaar hoortoestel leveren. Dit blijkt uit een uitspraak van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen in 2022. Ook het Zorginstituut Nederland bevestigt de vergoeding op hun website. Het gebruiksklaar opleveren van hulpmiddelen is al vastgesteld in 2005.
Voor hun onderzoek bekeek de Consumentenbond de website, polisvoorwaarden en hulpmiddelenreglementen van zorgverzekeraars. Ook werden de websites van verschillende audiciens bekeken.
De Consumentenbond kwam tot de conclusie dat de informatie over vergoeding en/of opladers onduidelijk, onvolledig of lastig te vinden is. Daardoor kunnen consumenten geen goede keuze maken. De meeste zorgverzekeraars hebben inmiddels beloofd de informatie op hun website te verbeteren. Alleen DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid niet. Die zijn van mening dat het duidelijk genoeg in hun voorwaarden staat.
Vergoeding misgelopen, wat nu?
De bond heeft de zorgverzekeraars ook gevraagd wat zij doen voor consumenten die de vergoeding ten onrechte zijn misgelopen. Dit gaat om verzekerde zorg, dus zij moeten hier de regie in nemen. ASR, CZ, DSW, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis lieten weten dat hun klanten zich hiervoor bij hen kunnen melden. Zorg en Zekerheid verwijst verzekerden naar de audicien. ONVZ heeft nog niet gereageerd. De organisatie verwacht hierover nog een standpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Servicepakket
Audiciens bieden bij een hoortoestel vaak een servicepakket aan met bijvoorbeeld onderhoudsproducten, extra garantie, een oplader of vervangende batterijen. Het kopen van een oplader via een servicepakket voegt weinig toe als de zorgverzekeraar deze al eigenlijk moet vergoeden. Audiciens horen consumenten daarop te wijzen. De Consumentenbond adviseert consumenten om goed te kijken of een servicepakket dan wel voldoende meerwaarde biedt.
Ook willen ze graag weten of het consumenten lukt om de vergoeding alsnog te krijgen van hun verzekeraar. Consumenten kunnen hun ervaring hiermee delen op Meldpunt Eerlijk (categorie ‘Hoortoestellen’) van de Consumentenbond.
- Consumentenbond