Informatie over zorgverlening moet beter

Zorgverlener
Getty Images

Zorgverzekeraars en zorgverleners geven onvoldoende informatie welke zorg in welke polis wordt vergoed. Veel patiënten krijgen daardoor onverwacht een hoge zorgrekening.

Dat meldt Patiëntenfederatie Nederland na een onderzoek onder ruim twaalfduizend respondenten. Veel verzekerden zijn niet op de hoogte dat hun verzekeraar geen contract heeft met hun zorgverlener. Bijna de helft van de respondenten is de afgelopen jaren naar een niet-gecontracteerde medisch specialist, wijkverpleegkundige of GGZ-zorgverlener geweest. Bijna de helft van hen kreeg dit pas te horen toen de zorg al bezig was, een derde nadat de zorg was afgerond. Een aanzienlijk deel van deze patiënten zou een andere keus hebben gemaakt als zij dit van te voren hadden geweten. Bij de keuze van een niet-gecontracteerde zorgverlener kunnen patiënten achteraf onverwacht een rekening op de deurmat krijgen.

Budgetpolis

De Patiëntenfederatie vindt goede voorlichting hierover nu extra belangrijk. In het afgelopen overstapseizoen hebben veel verzekerden voor een minder uitgebreide zorgverzekering gekozen. Meer deelnemers aan het onderzoek hebben een budgetpolis afgesloten, omdat de premie van deze verzekering lager is. Bij een budgetpolis is de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg relatief laag. Ook zijn er vaak minder zorgverleners gecontracteerd. De kans dat een patiënt onbedoeld een rekening krijgt is daardoor groter.
De Patiëntenfederatie ziet hier een belangrijke rol voor de huisarts. Meer dan de helft van de mensen die ongecontracteerde zorg heeft gehad, kwam daar terecht via de huisarts.

Bron: Patientenfederatie

Auteur