Minder reclame zorgverzekering

De reclamekosten voor zorgverzekeringen zijn de afgelopen jaren gedaald. In 2017 bedroegen die kosten iets meer dan dertig miljoen euro. Dat is €2,20 per volwassen verzekerde. Een jaar eerder waren de kosten bijna 34 miljoen euro, dat is €2,51 per volwassen verzekerde. Een daling van ruim 11 procent.

Dat blijkt uit de Monitor Zorgverzekering 2018  van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De dertig miljoen euro aan reclamekosten komt overeen met minder dan 0,1 procent van de totale omzet van zorgverzekeraars. In het actieplan Kern Gezond van 2015 hadden zorgverzekeraars toegezegd terughoudend te zijn met reclame.

Vorig jaar is er één nieuwe zorgverzekeraar, IptiQ, bijgekomen en zijn er twee zorgverzekeraars door een fusie verdwenen. Er zijn nu 23 zorgverzekeraars actief die vallen onder tien concerns.

Premies 2019

Zorgverzekeraars zijn dit jaar laat met het bekend maken van de premie voor 2019. Op 8 november waren slechts enkele verzekeraars met hun premie naar buiten gekomen. Traditiegetrouw was DSW de eerste. De Schiedamse verzekeraar verhoogde de premie met 4,50 euro per maand. In de eerste week van november volgenden inTwente (4,50 euro per maand), Stad Holland (8,75 euro per maand), Nationale Nederlanden (9,59 euro) en Ohra (8 euro per maand). InTwente werkt samen met DSW, Stad Holland is onderdeel van DSW en Nationale Nederlanden heeft de zorgverzekering van Delta Lloyd overgenomen. De grote zorgverzekeraas wachten nog.

Uiterlijk 13 november moeten alle premies bekend zijn. De zorgverzekering opzeggen kan dan tot en met 31 december. Een nieuwe verzekering afsluiten kan tot en met 31 januari. Het is verstandig om de oude verzekering pas op te zeggen als de nieuwe is afgesloten. Verzekeraars hebben voor de basisverzekering een acceptatieplicht.