Zorgverzekeraars informeren niet foutloos

Getty Images

De informatie die zorgverzekeraars via de telefoon geven, is bij de meeste verzekeraars niet foutloos. De laagste score juiste antwoorden op vijf veelvoorkomende vragen is zeventig procent. Alleen de Friesland maakte geen enkele fout bij de beantwoording van de telefonische vragen.

Dit blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit NZa. Voor het onderzoek zijn ruim 3400 telefoongesprekken gevoerd met medewerkers van de zorgverzekeraars. In de telefoongesprekken zijn vragen gesteld over fysiotherapie, betalingsachterstand, eigen risico, vergoedingen bril en kraamzorg. De antwoorden zijn verdeeld in drie categorieën: juist, juist en volledig, onjuist. Bij een onjuist antwoord krijgt een burger essentiële informatie niet, waardoor een verzekerde mogelijk een verkeerde keuze maakt en bijvoorbeeld een aanvullende verzekering afsluit terwijl dit niet nodig is. De NZa heeft aangekondigd passende maatregelen te nemen bij een aantal verzekeraars waar de telefonische informatieverstrekking nog niet goed genoeg is.

Kleine verzekeraars

Kleine verzekeraar komen het best uit het NZa-onderzoek. Bij De Friesland zijn 94 procent van de antwoorden juist en volledig. Medewerkers gaven geen foute antwoorden. Ook Stad Holland (86 procent juist en volledig, 1 procent onjuist) en ENO/Salland (87 procent juist en volledig, 2 procent onjuist) komen goed uit de bus.

Medewerkers van Ohra maken de meeste fouten, 31 procent van de antwoorden is onjuist. Ook IZZ (29 procent onjuist), VGZ (28 procent onjuist) en Univé (28 procent onjuist) geven relatief vaak onjuiste informatie.

Bron: www.nza.nl/publicaties/nieuws/Telefonische-informatieverstrekking-onderzocht/

Auteur