Zorgverzekeraars kunnen scoren met betere dienstverlening

Getty Images

Grote zorgverzekeraars kunnen zich van elkaar onderscheiden met betere dienstverlening en collectieve zorgverzekeringen. Van een betere dienstverlening profiteren verzekerden niet alleen direct, het draagt ook bij aan de kwaliteit en diversiteit van het zorgaanbod.

Dit melden de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van een gezamenlijk onderzoek naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid geeft verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen. Zo kunnen zorgverzekeraars hun verzekerden actiever benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Veel verzekerden weten nu niet dat verzekeraars dit aanbieden. Verzekerden die wel gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraars, zijn daar tevreden over.

Collectieve verzekering

Verzekeraars kunnen zich ook van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen aandacht te schenken aan zorgkwaliteit en/of preventie. Bij individuele polissen is hier minder ruimte voor, omdat verzekerden bij een individuele polis vooral kiezen op basis van premie en keuzevrijheid. Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever. Op dit moment bieden veel collectieve verzekeringen geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel.

Auteur 
Bron 
  • Nederlandse Zorgautoriteit