PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Zorgverzekeraars kunnen scoren met betere dienstverlening

Grote zorgverzekeraars kunnen zich van elkaar onderscheiden met betere dienstverlening en collectieve zorgverzekeringen. Van een betere dienstverlening profiteren verzekerden niet alleen direct, het draagt ook bij aan de kwaliteit en diversiteit van het zorgaanbod.

Dit melden de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van een gezamenlijk onderzoek naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid geeft verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen. Zo kunnen zorgverzekeraars hun verzekerden actiever benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies. Veel verzekerden weten nu niet dat verzekeraars dit aanbieden. Verzekerden die wel gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraars, zijn daar tevreden over.

Collectieve verzekering

Verzekeraars kunnen zich ook van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen aandacht te schenken aan zorgkwaliteit en/of preventie. Bij individuele polissen is hier minder ruimte voor, omdat verzekerden bij een individuele polis vooral kiezen op basis van premie en keuzevrijheid. Bijna zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever. Op dit moment bieden veel collectieve verzekeringen geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel.