Booking blijft misleiden

Vliegtuig
Getty Images

Booking.com en Agoda.com blijven consumenten misleiden die een accommodatie willen boeken. De boekingssites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onderdruk door schaarste te suggereren die er niet is.

Dat meldt de Consumentenbond. Onderzoekers van de Bond hebben advertenties op Booking.com en Agoda.com bekeken. De sites, die beide onderdeel zijn van Booking, adverteren met prijzen waarbij ze de onvermijdelijke belastingen en servicekosten weglaten. Dat is tegen de regels. Booking.com adverteert bijvoorbeeld met een hotelkamer in New York die vanaf 211 euro per nacht kost. In wekelijkheid komt daar 75 euro aan belastingen en toeslagen bij.

Ook schermt Booking.com met schaarste. De onderzoekers ontdekten dat op een willekeurige dinsdag over een half jaar84 procent van alle accommodatie in Nunspeet is volgeboekt. Dit komt omdat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren, die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Voor dezelfde nacht zouden twee viersterrenhotels al vol zitten. Bij controle bleek dat de enige twee andere viersterrenhotels in Nunspeet gewoon kamers beschikbaar hebben.

In 2020 hebben de Europese Commissie en nationale toezichthouders Booking en concurrent Expedia al eens op de vingers getikt. Beide bedrijven beloofden beterschap. Expedia lijkt zich volgens de Consumentenbond grotendeels aan de belofte te houden. Booking niet en de Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking daarom bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld. De ACM zal zonodig actie ondernemen.

 

Auteur