E-biketest 2012: En? Hoe rijdt ie? Deel 2

Getty Images

Heerlijk is het, fietsen met trapondersteuning. Maar de ene e-bike is de andere niet. Gelukkig is er in elke prijsklasse wel een die met vlag en wimpel slaagt.

 

 

U vindt hier het eerste deel van de fietstest:

  • Plus Fiets Test 2012 Deel 1

Fietsen van €2000 tot €3000

Batavus Fuego E-go 8P

Missing media-item.
Prijs: €2199. Verkoopinformatie: www.batavus.nl, T 0513-63 89 99.
Techniek: accu Li-ion 36V 9 Ah 324 Wh in kettingkast, elektromotor 250 (30 Nm) in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 22,8 kg.
Opgegeven actieradius: 60-100 km.
Oplaadtijd: circa 5 uur.
Oordeel: “Waar is de accu?” Die zit verstopt in de kettingkast en is eenvoudig uit te nemen. Handig bij het opladen. De display ziet er keurig uit, de bediening is niet (geheel) logisch. Er zijn twee programma’s: Eco en Speed. Binnen het Eco-programma zijn drie standen beschikbaar. Het Speed-programma geeft een krachtige ondersteuning met zes begrensde snelheden, oplopend van 14 km/u tot 25 km/u. Overstappen van Eco naar Speed wijst zich niet vanzelf, met als gevolg dat je soms denkt dat de ondersteuning onvoldoende werkt. De fiets is uitstekend afgewerkt en van goede kwaliteit. De rijeigenschappen zijn zowel met als zonder ondersteuning uitstekend.
Oordeel



Dutch ID Tour Ladies

Missing media-item.
Prijs: €2399. Verkoopinformatie: www.dutch-id.nl, T 0251-27 67 77.
Techniek: accu Li-ion 36V 8 Ah, 288 Wh in de bagagedrager, elektromotor 250 watt onder trapas (midden), 8 versnellingsnaaf. Gewicht: 26,6 kg.
Opgegeven actieradius: 60-125 km.
Oplaadtijd: 2½ uur.
Oordeel: “Dit vind ik een mooie fiets”, zeggen meerdere testers. Het matte zwart van deze nieuwkomer valt duidelijk in de smaak. Het is inderdaad een vlot model, de afwerking is netjes en hij rijdt als een speer. De pittige ondersteuning van de Bosch-motor is wel hoorbaar, al stoort de ene tester zich daar meer aan dan de andere. Een van de testers vindt het zadel niet prettig zitten. De bediening is met vier keer drie standen niet voor iedereen snel duidelijk en de zwarte knopjes op een zwarte display helpen daar niet bij.
Oordeel



Gazelle Orange Xtra Innergy

Missing media-item.
Prijs: €2349. Verkoopinformatie: www.gazelle.nl, T 0313-42 99 11.
Techniek: accu Li-ion goud 36V 11 Ah, 396 Wh (7 Ah Brons of 9 Ah zilver zijn leverbaar), elektromotor 250 watt in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 26,5 kg.
Opgegeven actieradius: 40 tot 55 km.
Oplaadtijd: goud 9 uur (brons 5 uur, zilver 7 uur).
Oordeel: Testers loven het zitcomfort en de lage instap. De fiets rijdt erg fijn en de ondersteuning is op de vlakke weg uitstekend. Opvallend: om de ondersteuning te activeren, moet je het achterlicht aanzetten. Bergop valt het een tester op dat de ondersteuning bij een lichtere versnelling niet veel doet. Zelfs met een ‘boost’ die daar juist voor moet zorgen. Pas in een zware versnelling (6) geeft de krachtsensor het signaal ook bergop extra te ondersteunen. De Gazelle laat door de soms onlogische bediening van de trapondersteuning en het beeldscherm puntjes liggen, maar scoort hoog door het goede rijgedrag.
Oordeel



Koga E-Tour

Missing media-item.
Prijs: €2999. Verkoopinformatie: www.koga.nl, T 0513-63 01 11.
Techniek: accu Li-ion 25V 10 Ah 250 Wh in de framebuis, elektromotor 250 watt in het achterwiel, 21 versnelling derailleur.
Gewicht: 25,7 kg.
Opgegeven actieradius: tot 81 km.
Oplaadtijd: 3 uur.
Oordeel: Een sportief model, vinden de testers. De afwerking is subliem. Koga is prijzig, maar de rijeigenschappen en ondersteuning zijn bijzonder goed. De accu zit in het frame en is los oplaadbaar. Handig! Tegenvaller: na drie ­rondjes is de accu leeg. Een complete fiets; er is zelfs een ‘parkeerhulp’ die zorgt voor ondersteuning als u de fiets aan de hand meeneemt. De bediening van de ondersteuning lijdt helaas aan te kleine knopjes. Een van de test­rijders vindt de fiets bij hoge snelheid (meer dan 40 km/u) bergaf wat instabiel. Maar door de goede rijeigenschappen, de hoogstaande afwerking en compleetheid scoort deze fiets in de categorie tot €3000 het hoogste cijfer.
Koga oordeel



Merida E-Spresso City 10 EQ

Missing media-item.
Prijs: €2699. Verkoopinformatie: www.merida.com, T 055-506 22 00.
Techniek: accu Li-ion 36V 8Ah 288 Wh in bagagedrager, elektromotor 250 watt onder trapas (midden), 10 versnelling derailleur. Gewicht: 24,8 kg.
Opgegeven actieradius: 60-150 km.
Oplaadtijd: 2½ uur.
Oordeel: De Merida heeft dezelfde Bosch-ondersteuning als de Dutch ID, merken de testers. De fiets rijdt fijn en heeft een sportieve uitstraling. Prima ondersteuning, die wel enige gewenning vraagt: aan de lastige knopjes, maar ook aan het gedrag. Bij het wegrijden geeft-ie een beetje extra gas, daarna houdt-ie in. De een zal dat extra duwtje in het begin prettig vinden, maar er is ook een testrijdster die zich eraan stoort: “Belooft iets en maakt dat vervolgens niet waar.” Jammer van het zoemende geluid.
Oordeel



Sparta ION DTS

Missing media-item.
Prijs: €2399. Verkoopinformatie: www.sparta.nl, T 055-357 87 00.
Techniek: accu Li-ion NMC 25V 10 Ah 250 Wh, elektromotor 250 watt 28 Nm in het achterwiel, 24 versnelling derailleur. Gewicht: 27 kg.
Opgegeven actieradius: 20 tot 80 km.
Oplaadtijd: 4 uur.
Oordeel: Sparta is al jaren marktleider met zijn e-bikes en deze fiets maakt duidelijk waarom. De uitneembare accu is een mooie, handige innovatie. De rijeigenschappen van de fiets zijn goed en de ondersteuning is krachtig. De afwerking is mooi. De display is groot, duidelijk afleesbaar en bevat veel informatie. De remmen zijn zeer krachtig en goed te doseren. Met 24 versnellingen kunt u ook zonder ondersteuning uitstekend uit de voeten met deze fiets, al vindt niet iedereen het schakelen even makkelijk.
Oordeel



Trek L 300+

Missing media-item.
Prijs: €2199. Verkoopinformatie: www.trekbikes.nl, T 033-450 90 40.
Techniek: accu Li-ion 48V 6,6 Ah 316 Wh onder bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf. Gewicht: 26,7 kg.
Opgegeven actieradius: circa 100 km.
Oplaadtijd: 4 tot 5 uur.
Oordeel: Bij Trek valt een technisch foefje op: de voorverlichting zit in de voorvork. Een mooie, degelijke fiets van goede kwaliteit. Rijdt uitstekend en geeft voldoende ondersteuning. Ook bergop prima, al horen we in de eerste en tweede versnelling een rateltje. Dat is met een kleine afstelling snel te verhelpen. De testrijders missen onderscheid tussen de verschillende standen. Daardoor lijkt wat meer of minder ondersteuning niet zoveel uit te maken, terwijl je dat eigenlijk wel even wilt voelen. Helaas heeft deze Trek een kleine en moeilijk afleesbare display.
Oordeel

Fietsen boven €3000


Flyer C8 Deluxe

Missing media-item.
Prijs: €3099. Verkoopinformatie: www.amazingwheels.nl, T 0255-
27 67 77. Techniek: accu Li-ion 36V 12 Ah 432 Wh achter zitbuis, elektromotor 250 watt in trapas geïntegreerd, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 26 kg.
Opgegeven actieradius: 90-130 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Oordeel: “Nodigt uit tot sportief fietsen”, vindt een testrijder. Dat klopt, want de rijeigenschappen van de Flyer zijn buitengewoon. Alle testers vinden het een heerlijke, strakke fiets. De ondersteuning voelt erg prettig aan, in de laagste stand voldoende krachtig en dan nog wel een tikje onrustig, maar in de volgende twee standen subliem. De brede banden en het prima zadel bevorderen het rijcomfort. De remmen zijn voldoende en de versnelling werkt gewoon goed. Opvallend dat alle testrijders vermelden dat de fiets zo heerlijk stil is. Het enige echte minpunt is misschien de prijs.
Oordeel

Fietsen boven €3000



Multicycle Synergy-CUE

Missing media-item.
Prijs: €3499. Verkoopinformatie: www.multicycle.nl, T 0315-69 56 95.
Techniek: accu Li-ion 24V 11,5 Ah 276 Wh onder bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 11 versnellingsnaaf. Gewicht: 22,7 kg.
Opgegeven actieradius: circa 70 km.
Oplaadtijd: 3½ uur.
Oordeel: De duurste fiets in deze test is meteen ook de enige met een (licht en sterk) carbon frame. Mede daardoor stuurt deze fiets bijzonder strak. De versnellingen en de remmen werken prima. De ondersteuning is voortreffelijk, en deze is bovendien prima te doseren. Ook leuk: als u remt, brandt het achterlicht als remlicht. Toch kwam er ook enige kritiek op dit raspaardje. De display is niet afneembaar en het sensortje in het achterwiel voor de snelheidsmeter is erg kwetsbaar. Als de accu leeg is, rest er nog voor één uur stroom voor de verlichting. Voor wie dan toch zonder stroom komt te zitten, levert Multicycle standaard losse ledlampjes.
Missing media-item.


Conclusie

• Hoogste score: Flyer C8 Deluxe
• Beste tot €2000: QWIC Trend³
• Beste €2000-€3000: Koga E-Tour

De geteste fietsen zijn beter en completer dan een jaar geleden. Vooral de accu. Hoelang die meegaat, blijft moeilijk te meten omdat het onder meer afhangt van gebruik, weer en het gewicht van de fietser. Maar de stijgende lijn is duidelijk.

Er is nu voor bijna ieder budget een prima fiets met trapondersteuning te vinden. Dit zorgt ervoor dat zaken zoals service een belangrijker rol gaan spelen. Want een e-bike vergt specifieker onderhoud dan een gewone fiets. Normaal gesproken krijgt de elektronica eens per jaar een update, maar ook de banden en andere onderdelen vragen extra aandacht omdat een e-bike zwaarder is dan een gewone fiets. Pas dus op voor een stuntaanbieding zonder goede nazorg. Laat u liever goed helpen door een (lokale) fietshandelaar.
 

Voor de zekerheid

De verplichte WA-verzekering die geldt voor bromfietsen, is voor elektrisch ondersteunde fietsen in 2006 afgeschaft. Hebt u een algemene WA-verzekering, controleer dan of een fiets met ondersteuning daar ook onder valt. Soms is die uitgesloten. Dan adviseren wij u een WA-verzekering voor de fiets af te sluiten. Er bestaat een speciale verzekering waarvan de premie over het algemeen niet zo hoog is.
 

Helm: wel zo veilig

De roep om het dragen van een helm op de fiets verplicht te maken, dus ook op de e-bike, wordt sterker. Op de racefiets is het al min of meer normaal. Logisch, want hoofdletsel is snel opgelopen bij een fietsongeluk. Overweegt u een fietshelm te kopen? Laat u dan voorlichten in een goede fietszaak. Er zijn tientallen soorten, ze kosten van een paar tientjes tot honderden euro’s. Sommige zijn vederlicht, zodat u ze nauwelijks voelt. Andere hebben zelfs ingebouwde oorwarmers tegen de kou. Een helm is op een e-bike dus niet verplicht, maar er is voor ieder wat wils.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine