Overwin uw telefoonangst

Word uw fobie de baas

De zenuwen gieren door uw keel als u moet bellen. U heeft het idee dat al uw collega's meeluisteren en u weet zeker dat u gaat dichtklappen. Herkent u deze situatie? Dan heeft u waarschijnlijk last van telefoonangst.

U kunt er tegenwoordig niet meer omheen: de telefoon. Overal en altijd is hij aanwezig, zeker nu de meeste mensen een mobieltje bezitten. En dus is iedereen vrijwel continu bereikbaar. Dat kan best handig zijn, zowel privé als op uw werk. Maar als u last hebt van telefoonangst, dan maakt die constante bereikbaarheid u alleen maar nerveus.

Vormen van telefoonangst

Telefoonangst is er in verschillende vormen. Misschien vindt u alle telefoongesprekken wel verschrikkelijk. U kunt uw gesprekspartner niet zien en dat maakt u zenuwachtig. Het kan ook zijn dat u het vooral vervelend vindt om gebeld te worden. 

U voelt zich overvallen als het toestel rinkelt. Of u hoort bij die grote groep mensen die het eng vindt om zelf de telefoon te pakken en iemand op te bellen. Vooral als het om een onbekende gaat, bijvoorbeeld een instantie of een bedrijf.

Sociale angst

Telefoonangst is een vorm van sociale angst. Kort gezegd is dat de angst om voor schut te staan. Als u er last van hebt, voelt u zich vaak bekeken en uitgelachen. U bent bang voor commentaar, kritiek en afwijzing.

Zo ook bij telefoongesprekken. U heeft het idee dat al uw collega's stiekem meeluisteren en moeten lachen om uw gesprek. U maakt zich zorgen over de reactie van de persoon die u belt: wat als diegene kortaf of afwijzend reageert?

Juist omdat u bang bent dat het niet goed zal gaan, verloopt uw telefoontje waarschijnlijk ook moeizaam. En dus stelt u ieder volgend gesprek weer uit. Pas als u niet anders meer kunt, toetst u het nummer in… en gooit de hoorn weer op de haak.

Voor uw werk

Het is natuurlijk extra vervelend als u voor uw werk veel moet telefoneren. De telefonische verkoop is het ultieme voorbeeld. In dat geval weet u zeker dat niet iedereen op uw telefoontje zit te wachten en dat mensen zich mogelijk lastiggevallen voelen.

Eén troost: u bent absoluut niet de enige werknemer die bellen eng vindt en ook onder telemarketeers komt het veel voor. Volgens sommige onderzoeken heeft wel 40 procent van de werknemers er last van. En volgens diezelfde onderzoeken is telefoonangst de belangrijkste reden waarom verkopers mislukken in hun vak.

Tips

Is er dan niets aan te doen? Jazeker wel. Er zijn zelfs opleidingen om mensen over hun telefoonangst heen te helpen. Als die angst zeer ernstige vormen aanneemt, is het misschien aan te raden om eens met een psycholoog te gaan praten. Toch blijft het probleem bij de meeste mensen binnen de perken. 

Als dat ook bij u het geval is, heeft u misschien wat aan de volgende tips:

  • Zorg dat u weet waar u precies bang voor bent. Slaan de zenuwen toe omdat u iets van iemand gedaan moet krijgen, omdat u mogelijk fouten maakt of het gesprek niet gaande kunt houden? Vindt u het alleen eng om naar instanties te bellen of zorgen ook telefoontjes naar vrienden voor problemen? Als u weet waar u bang voor bent, is het gemakkelijker om er wat aan te doen.
  • Als het enigszins kan, zorg er dan voor dat u niet gestoord kunt worden en dat er niemand meeluistert. Dat voorkomt waarschijnlijk al veel spanning.
  • Schrijf puntsgewijs op waarover u het wilt hebben. Dan kunt u altijd even 'spieken'.
  • Bedenk vooraf goed wat de mogelijke valkuilen zijn en bereid u daarop voor. Als u bijvoorbeeld weet dat u telefonisch onder druk kunt worden gezet, prent uzelf dan in dat u gaat zeggen: "Ik wil er nog even over nadenken." Zo voorkomt u dat u wordt overrompeld en met uw mond vol tanden komt te staan. Bent u vooral bang voor ongemakkelijke stiltes, bedenk dan vooraf meerdere gespreksonderwerpen.
  • Kijk bij anderen af hoe ze een moeilijk gesprek voeren. Hoe introduceert uw collega zich aan de telefoon? Hoe maakt die het gesprek wat persoonlijker? Hoe reageert hij of zij als iemand onbeleefd wordt? Die strategieën kunt u mooi overnemen in uw eigen gesprek.
  • Check bij de ander of u gelegen belt. Dat kan chagrijnige reacties voorkomen.
  • Zet uzelf voor het blok. Toets het telefoonnummer in en blijf aan de lijn. Lastige telefoontjes worden - vooral in uw hoofd - steeds moeilijker naarmate u ze langer uitstelt.
  • Het klinkt heel cliché, maar voor de meeste mensen is het een kwestie van gewoon veel doen. Hoe vaker u aan de telefoon hangt, hoe gemakkelijker het wordt. Oefening baart kunst!