PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

De Belastingtelefoon mag je vertrouwen

Een doorsnee belastingbetaler die schade lijdt als hij van de Belastingtelefoon onjuiste informatie heeft ontvangen, kan met succes een beroep doen op het vertrouwensbeginsel. Dat wil zeggen dat die belastingbetaler de Belastingtelefoon terecht heeft vertrouwd. De geleden schade wordt daarom vergoed.

Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland. De belastingbetaler kocht in juli 2014 twee oldtimers, een GMC en een Mercedes Benz. In 2015 ontving hij naheffingsaanslagen omdat hij de motorrijtuigenbelasting niet had betaald. Bij de rechter vertelde de eigenaar van de oldtimers dat hij in de zomer van 2014 met de Belastingtelefoon had gebeld, die hem had verteld dat hij in aanmerking kon komen voor een overgangsregeling als hij een automatische incasso zou afgeven. Dat had de man gedaan.

Foute informatie

Die informatie bleek fout en bij de rechter voerde de Belastingdienst aan dat het niet aannemelijk is dat medewerkers van de fiscus zulke foute informatie geven. Normaal gesproken ligt het risico van verkeerde inlichtingen bij de belastingbetaler, behalve als de belastingbetaler niet kan weten dat de informatie onjuist is en als de belastingbetaler meer schade lijdt dan alleen de wettelijk verschuldigde belasting. In dit geval geloofde de rechter de lezing van de belastingbetaler, vooral omdat  hij daadwerkelijk een incasso heeft afgegeven. Bovendien wees de rechter op een onderzoek van de Consumentenbond waaruit bleek dat de Belastingtelefoon steken laat vallen. Ook had de belastingbetaler extra nadeel ondervonden, omdat hij vanwege de fout voor zijn oldtimers het normale, hogere tarief moest betalen in plaats van het lagere tarief. De rechter besloot de naheffingen te vernietigen.

Bron: www.taxence.nl

Reactie toevoegen

3 Comments

Door FREDA JOSE COHE... op za, 10-12-2016 - 17:07

Ik ben deze week volledig op het verkeerde been gezet door de Belastingtelefoon. Ik had een vraag over aftrekbaarheid in 2017 voor gebitsimplantaten onder buitengewone lasten. Ik heb duidelijk gezegd dat ik 2 individuele implantaten nodig heb. Er werd mij gezegd dat dit onder de basisverzekering valt, wat absoluut onjuist is. Dat geldt alleen voor implantaten waarop een klikgebit wordt geplaatst. Ik heb dus absolute verkeerde info ontvangen. Hoe kun je bewijzen dat je verkeerd bent voorgelicht?

Door S Nikkels op wo, 30-11-2016 - 21:10

Hoe kun je aantonen dat je telefonisch een verkeerd advies hebt gekregen?

Door ad hofstra (niet gecontroleerd) op wo, 30-11-2016 - 10:45

Inderdaad; heb zelf ook al enkele keren nadeel ondervonden door verkeerde voorlichting van de belastingtelefoon. Zelfs na een gesprek van meer dan 20 minuten waarbij er ruggespraak en alles werd gehouden, bleek de informatie onjuist met alle vervelende gevolgen van dien. Ondertussen wordt er over bepaalde bedragen wel tot 4x belasting geheven (denk aan erven; lijkenpikkerij van de 1e orde) en zorgt de belastingdienst wel dat ze goed incasseren. Maar als mensen teveel belasting betalen omdat ze niet zo handig zijn in aftrekposten en dergelijke (denk aan ouderen) zal de belastingdienst ze never nooit niet wijzen op het feit dat ze teveel betalen.