CO2-uitstoot stijgt door populariteit van SUV’s

Personenauto’s zijn de laatste jaren juist meer CO2 gaan uitstoten in plaats van minder. Dat stelt milieuorganisatie Transport & Environment in een rapport. De reden: de stijgende verkoop van SUV’s. Hun hoge vorm en gewicht zorgen voor een hoger verbruik, en daarmee ook voor een hogere CO2 uitstoot.

De uitkomst van het rapport is opvallend, aangezien autofabrikanten de toegenomen CO2 uitstoot juist wijten aan de massale inruil van diesels voor benzineauto’s. Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) stelt dat dit een mythe is. Op de Europese wegen is het aandeel SUV’s enorm gegroeid. Waar vroeger sedans en hatchbacks populair waren, schaft men nu vooral SUV’s aan: hun aandeel is gegroeid van 7 procent in 2009 naar 36 procent in 2018.

Kijkend naar de CO2-uitstoot van een SUV ligt die gemiddeld 16 gram hoger dan bij een hatchback. Doordat ruim een op de drie nieuwe auto’s SUV’s zijn ligt de gemiddelde uitstoot per kilometer 2,6 gram hoger. Daartegenover heeft de switch van diesel naar benzine ‘slechts’ geleid tot een toename van 0,25 gram per kilometer.

Alle personenauto’s van een merk mogen samen gemiddeld niet meer dan 95 gram per kilometer uitstoten. Op deze manier hoopt de Europese Unie de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren en de verduurzaming van benzine- en dieselauto’s af te dwingen. Momenteel ligt het gemiddelde op iets meer dan 120 gram. De auto-industrie zit daarom met een dilemma: vanaf 2020/2021 gelden hoge boetes voor fabrikanten die de limiet overschrijden.

De tijd begint dus te dringen voor de fabrikanten: ze hebben nog ruim een jaar de tijd om de norm te halen. Volgens T&E gaan BMW, Ford en Kia/Hyundai de norm vermoedelijk niet halen. De merken hebben te weinig elektrische en hybride auto’s op de planning staan om de uitstoot van minder zuinige modellen te compenseren. In 2018 was zo’n 2 procent van het totaal verkochte nieuwe auto’s elektrisch of hybride, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

In de verdere toekomst zullen de Europese emissieregels nog strenger worden, waarbij hybridetechnologie niet meer zal volstaan, aldus T&E. De milieuorganisatie raadt fabrikanten aan niet langer te treuzelen met investeringen in e-auto’s. Volgens T&E wegen de investeringskosten op tegen de mogelijke miljardenboetes.

Van alle Europese landen heeft Nederland met 105,5 gram de laagste gemiddelde uitstoot per kilometer. Volgens Poliscanova, directeur schone voertuigen bij T&E, is dit te danken aan het stimuleren van elektrische auto’s en eerder al van hybrides. “Nederland kent de laagste dieseldichtheid van Europa, wat bewijst dat de dieselpush door fabrikanten een verkeerde keuze is geweest.”

De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) geeft aan het rapport nog niet te hebben ingezien en daarom nog niet inhoudelijk te kunnen reageren. Volgens een woordvoerder is de daling van de dieselverkopen een van de obstakels in het halen van de CO2 doelstellingen.

Bron(nen):