Afvallen met diabetes: wat is de beste aanpak?

Nieuwe leefstijl tegen overgewicht bij diabetes

De combinatie overgewicht en diabetes is voor het lichaam een zware last. Afvallen kan veel goed doen, maar gemakkelijk is dat niet. Wat is de beste aanpak?

Stel dat u overgewicht heet en net te horen hebt gekregen dat u diabetes type 2 heeft. Dan is dit hét moment om aan de slag te gaan met uw gewicht en leefstijl! Door minstens 5 tot 10 procent van uw lichaamsgewicht te verliezen, kunnen namelijk veel verschijnselen van diabetes verdwijnen en kan de ziekte zelfs 'omkeren', zodat er geen medicijnen (meer) nodig zijn. Dat voorkomt ook veel complicaties in de toekomst.

Maar ook als u al langer diabetes heeft, kan afvallen veel goeds doen voor uw gezondheid. Niet alleen voor uw spiegelbeeld, maar vooral voor uw gezondheid. Bloedglucosewaardes en cholesterolwaardes verbeteren, de bloeddruk daalt en uw energiepeil neemt toe. Ook dan kunnen medicijnen misschien wel minderen op den duur.

Het dieet: minder koolhydraten

In de Voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes staat het heel duidelijk. Als u diabetes heeft en wilt afvallen, kunt u het beste de koolhydraten minderen. Dan gaat het met name om de geraffineerde koolhydraten en suikers. Deze zitten vooral in witbrood, witte rijst en pasta, cornflakes, koek, snoep, chips en andere snacks, frisdranken, vruchtensappen en zoete toetjes.

Deze producten leveren u weinig voedingsstoffen en verzadiging, maar wel veel calorieën. Als u ze mindert en vervangt door producten die u wél verzadigen, zoals groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen, voelt u zich niet hongerig en bovendien energieker. Vet beperken is niet nodig! U eet bijvoorbeeld bij het ontbijt kwark met vers fruit en noten in plaats van boterhammen met zoet beleg. Op deze manier lukt het vaak prima om af te vallen. Vraag hulp van een diëtist als u echt een advies op maat wilt of als u ook andere gezondheidsproblemen (zoals hoge bloeddruk of obstipatie) hebt.

Dikker door insuline?

Mensen met diabetes type 2 die overstappen van tabletten op insuline, komen vaak een paar kilo aan. Dat kan komen omdat ze vóór de overstap op insuline niet zo goed gereguleerd waren. Dan verliest u glucose via de urine. Door insuline wordt de glucose in het bloed beter opgenomen door het lichaam en wordt het opgeslagen in de spieren en het vetweefsel. De situatie is beter voor uw lichaam, maar u wordt dus wel wat zwaarder. Ook kunt u meer eetlust krijgen, gewoon omdat u zich beter voelt dan met pillen alleen.

Het draait om de leefstijl

Afvallen is méér dan alleen anders eten. Het draait om het aanpassen van de hele leefstijl. Dus ook meer bewegen, het liefst elke dag een uur. Ook is het goed om te leren ontspannen en met stress om te gaan, zeker als u gewend was om spanning of verveling 'weg te eten'. Er zijn speciale leefstijlprogramma’s en cursussen voor mensen met diabetes, van de Stichting Voeding Leeft bijvoorbeeld. Informeer bij de huisarts of internist of u mee kunt doen aan een soortgelijk programma.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

1 Reactie

Door Rita (niet gecontroleerd) op zo, 7-1-2018 - 16:26

Ik was niet echt te zwaar, maar had wel een heel dikke buik. Op advies van mijn diabetes diëtiste ben ik in juli overgestapt op een koolhydraatarm dieet. 5 eetmomenten wanneer mijn lichaam vraagt. Ik was verrast over de lekkere dingen die ik mag en soms mag ik zondigen. Ik sport 2x per week.
Mijn gewicht is gezakt van 68 naar 57 kg, mijn buikomvang verloor maarliefst 18 cm. Ik voel me beter, heb helemaal geen migraine meer gehad en mijn ontlasting is eindelijk vast.
Ik vind het geweldig en kan mijn diëtiste wel zoenen!