Beïnvloedt ibuprofen je bloedsuiker?

Ik, een vrouw van 68, heb diabetes en ben een tijdje ziek geweest. Toen heb ik veel pijnstillers (ibuprofen) geslikt. Nu is mijn bloedsuiker de laatste tijd steeds wat te hoog. Kan dat door de ibuprofen komen?

Joris Bartstra, journalist met artsendiploma

Nee. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in het ziek zijn. Door ziekte gaat je lichaam in de 'stressstand' en neemt de gevoeligheid voor insuline af. Dat betekent dat je bij dezelfde hoeveelheid insuline een hogere bloedsuikerspiegel zult krijgen. Niet het middel, maar de kwaal is de oorzaak.

Ook een gezondheidsvraag? Klik hier en stel de vraag aan een expert!
 

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Jojo (niet gecontroleerd) op zo, 10-2-2019 - 15:55

NSAID's onderdrukken je prostaglandines; voorlopers van hormonen en zorgen, door irritatie van de slijmvliezen, voor verlies aan vitaminen en mineralen die onder andere belangrijk zijn voor de insulinegevoeligheid. Genoeg dus om je lichaam flink te ontregelen. Vaak beter om wat te doen aan insulineresistentie, waardoor medicijnen minder noodzakelijk zijn.

Door greet (niet gecontroleerd) op za, 9-2-2019 - 23:04

Ibuprofen kan het effect van orale hypoglykemiërende stoffen en insuline (gebruikt bijsuikerziekte) verhogen. Het kan nodig zijn de dosis aan te passen.
In Belgie staat dit in de bijstluiter van Ibuprofen.