112 nu ook bereikbaar per app en sms

De 112-alarmcentrale is nu ook bereikbaar per sms en app, speciaal voor mensen met gehoor- en spraakproblemen. Maar ook voor mensen die wel goed kunnen horen en spreken, kan het handig zijn om hier gebruik van te maken. Bijvoorbeeld in situaties waarbij je niet hardop kunt of wilt praten, zoals een inbraak.

Hoe werk de 112NL-App?  

Begin dit jaar is de 112NL-App voor iedereen gelanceerd. Je kunt met de app bellen én sms’en en is zowel voor iOS en Android beschikbaar. Het voordeel van de app is dat de alarmcentrale direct meer informatie heeft. Ze zien wie je nodig hebt: de politie, de brandweer of een ambulance. Ook zien ze je naam, als je dat die in de app hebt ingevuld, en je precieze locatie. Je kunt aangeven welke taal je spreekt of dat je moeite hebt met horen of spreken. In dat geval kan de centralist direct een chat starten om je te helpen. 

De app wordt nog verder uitgebreid, zodat het ook mogelijk wordt beelden te sturen naar de meldkamer. 

Hoe werkt sms’en naar 112?

Voor sms is het belangrijk om je eerst aan te melden, anders werkt de sms-dienst niet. iOs- en Androidgebruikers kunnen zich zo aanmelden:

  • Sms ‘aanmelden’ naar 112
  • Nu krijg je een sms terug, met het verzoek om je aanmelding te bevestigen 
  • Sms terug ‘aanmelden akkoord’
  • Je bent aangemeld om te sms’en met de 112-alarmcentrale

Je meldt je eenmalig aan, daarna kun je op elk moment met de meldkamer in contact komen via sms.

Bron(nen):