De chargebackfunctie van je creditcard: zo werkt het!

Betaal je met een creditcard, maar wordt het product niet geleverd? Dan kun je je geld terugvragen middels de chargebackfunctie. Gewone betaalpassen beschikken niet over deze unieke functie. Het advies van de politie luidt dan ook te bestellen met je creditcard, om jezelf te behoeden tegen oplichters. Hoe dat werkt, vertelt Vivianne Langenbach van International Card Services (ICS).

De procedure

Wanneer je het niet eens bent met het bedrag dat is afgeschreven of wanneer een aankoop niet geleverd is, kun je een chargebackverzoek indienen. Het is belangrijk om bewijsstukken te verzamelen om aan te kunnen tonen dat de ‘fout’ aan de kant van de verkoper zit. De creditmaatschappij beoordeelt zo’n verzoek. Voldoet alles aan de regels, dan stort de maatschappij het desbetreffende bedrag direct terug op je rekening. Vervolgens voeren ze een chargeback uit door contact op te nemen met de bank van de verkoper. Dit proces kan lang duren, zodoende schieten creditcardmaatschappijen het bedrag voor.

De meest voorkomende gevallen

Een chargeback komt niet vaak voor. Ongeveer 1 procent van alle transacties wordt betwist. Creditcardmaatschappij ICS slaagt erin om in 80 procent van de gevallen het geld terug te halen. Zij zien dat verreweg de meeste betwistingen gaan over goederen die niet geleverd zijn. Kosten die nog in rekening worden gebracht nadat een abonnement al is afgesloten staan ook hoog op de lijst.

Is het mogelijk geld terug te vragen bij elke aankoop?

In het algemeen kun je stellen dat je je geld terug kunt vragen als de verkoper niet aan zijn of haar verplichtingen voldoet. Bijvoorbeeld wanneer je online schoenen koopt en deze niet geleverd worden. Breekt de hak van de schoen af na aankoop, dan kan het niet meer.

Is het nodig om eerst contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf?

Dat is zeker nodig. Een chargebackprocedure kan pas worden gestart als je er niet uitkomt met de verkoper. De correspondentie tussen jou en de winkelier dient als bewijslast. Dit om aan te tonen dat er alles aan gedaan is om via de reguliere weg een oplossing te vinden.

Verschillende creditcards in Nederland

In Nederland zijn er in het algemeen drie soorten creditcards. Dit zijn creditcards van: American Express, MasterCard en Visa. Bij American Express heb je reguliere kaarten en de zogeheten Flying Blue American Express co-branded kaarten. MasterCard heeft reguliere kaarten, prepaidkaarten en de N26 MasterCard. Visa biedt reguliere kaarten aan en speciale edities, zoals de Visa World Panda Card. In Nederland is ICS de uitgever van MasterCard en Visa.

Bron(nen):