Consumenten bezorgder over eigen financiële situatie

Getty Images

Nederlanders omschrijven hun financiële situatie als goed tot zeer goed, maar toch maken ze zich meer zorgen dan in 2017. Dat blijkt uit onderzoek van overheidsplatform Wijzer in geldzaken.

Voor de vijfde keer werd een groep van 1000 consumenten ondervraagd door Wijzer in geldzaken. Net als in 2017 noemt de helft van de ondervraagden zijn financiële situatie goed tot zeer goed. Ongeveer de helft geeft ook aan gemakkelijk rond te kunnen komen in een gemiddelde maand, evenveel als in 2017.

Opvallend is dat het aantal consumenten dat tevreden zegt te zijn over de eigen financiële situatie is gedaald. In 2017 was nog bijna zes op de tien Nederlanders tevreden, nu is dat ongeveer de helft.

Het blijkt dat consumenten minder vaak het gevoel hebben dat zij controle hebben over hun financiële situatie. Dat de zorgen groeien, valt ook op te maken uit het aantal Nederlanders dat zegt moeite te hebben om los te komen van gedachten over de eigen financiën. Een op de drie zegt dat die gedachten hierover nooit ver weg zijn, terwijl in 2017 ongeveer een op de vijf dat zei.

Btw-verhoging

Wijzer in geldzaken durft niet te zeggen of de btw-verhoging en de hogere energierekening een rol spelen bij die groeiende bezorgdheid. Consumenten die hun financiële situatie hebben zien verslechteren of wel een verslechtering verwachten, noemen vaker hogere belastingen als reden. Een andere reden zouden de hoge zorgkosten zijn.

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders sinds twee jaar spullen iets vaker op afbetaling kopen en iets minder vaak op tijd hun rekeningen betalen. Het aantal Nederlanders dat een betalingsherinnering ontvangt is daarentegen niet gestegen. Ook is het aantal dat wel eens rood stond is ten opzichte van 2017 niet toegenomen.

Bron 
  • Algemeen Dagblad