Consumentenbond: fouten op kassabonnen supermarkten toegenomen

Bij veel supermarkten komt de prijs op de kassabon niet overeen met de prijzen op het schap en dat verschil is meestal in het nadeel van de consument. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

De Consumentenbond voerde het onderzoek uit bij supermarktketens Aldi, Coop, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Van iedere keten bezocht de Bond drie winkels, waar de schapprijzen van 25 producten werden vergeleken met de prijs op de kassabon. Maar één kassabon was hiervan foutloos, die van een Aldi-filiaal. Toen de Consumentenbond in 2020 een vergelijkbaar onderzoek deed, waren drie van de 28 kassabonnen foutloos.  

Supermarkten hadden in 2020 beterschap beloofd, maar het aantal kassabonfouten is sindsdien juist toegenomen. In 2020 was er bij 1 op de 8 artikelen een prijsverschil. Nu klopt de prijs bij 1 op de 7 artikelen niet. De fouten kwamen vooral voor bij koffie, bier en wijn. Afgelezen van het prijskaartje waren deze producten in de aanbieding, maar volgens de kassa niet. Hierdoor was de koffie bij Plus €4,19 duurder dan op het prijskaartje en kostte een 6-pack alcoholvrij bier bij Albert Heijn €2,19 meer dan op het schap aangegeven was.

Van de zeven supermarktketens waren Jumbo en Albert Heijn het minst zorgvuldig. Bij Jumbo week de prijs bij 1 op de 5 producten af. Bij Albert Heijn was dat bij 1 op de 4 producten het geval. Bij Aldi kwamen de minste fouten voor. Daar had maar 1 van de 25 artikelen een afwijkende prijs.