Flinke groei online aankopen

Getty Images

De Nederlandse consument heeft vorig jaar online ruim 30 miljard besteed, dat is zestien procent meer dan in 2020. Er zijn 373 miljoen aankopen gedaan, een groei van dertien procent vergeleken met een jaar daarvoor. Online aankopen zijn daarmee goed voor bijna een derde van alle aankopen.

Dit blijkt uit de nieuwst Thuiswinkel Markt Monitor,  een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Voor de uitbraak van Covid-19 groeide de online bestedingen met een paar procent per jaar. In 2021 steeg de groei van de bestedingen naar zestien procent. Bij het aantal aankopen was een vergelijk patroon te zien: sterke stijging in de laatste twee jaren. Nu de coronamaatregelen nagenoeg zijn verdwenen, verwacht Thuiswinkel.org dat de forse groeicijfers verleden tijd zijn, maar dat consumenten wel online blijven winkelen.

Versoepeling
In 2021 daalde de omzet in de branches doehetzelf/tuin, verzekeringen en sport. Een verklaring hiervoor is dat bij de eerste lockdown in 2020 consumenten massaal producten kochten om het huis op te knappen en om thuis te kunnen sporten. Hierdoor was er in 2021 minder vraag naar deze producten.
Sinds de versoepelingen van de maatregelen hebben consumenten behoefte om naar buiten te gaan, wat te zien is aan de sterk gestegen bestedingen aan pakketreizen (+42 procent), losse vliegtickets en accommodatie (+33 procent) en tickets voor attracties en evenementen (+32 procent)

Niet bezorgd
Juridische dienstverlener ARAG merkt op een andere manier dat Nederlanders meer online winkelen. Het aantal verzekerden dat belt over problemen met een online aankoop is flink gestegen. Uit eigen onderzoek blijkt dat een kwart van de consumenten wel eens geld heeft verloren door problemen met een online aankoop. Acht van de tien keer ging het om een aankoop onder de honderd euro. Zulke aankopen vallen vaak niet onder de dekking van de rechtsbijstandsverzekering.
ARAG verwijst deze gedupeerden door naar nietbezorgd.nl. Deze organisatie probeert geld terug te krijgen als een pakketje niet geleverd is. Nietbezorgd.nl werkt op 'no cure no pay' basis. Als de klant geen geld terugkrijgt, hoeft de klant niet te betalen. Is er wel succes dan betaalt de klant twintig procent van het aankoopbedrag.

Auteur 
Bron 
  • ThuisWinkel
  • Arag