Groeiend succes chocoladewinkels komt door ‘gezonder’ imago

Nederlanders kopen steeds meer chocoladerepen. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. Die frappante trend is ook terug te zien in het straatbeeld.

Daarentegen koopt men tegenwoordig minder snoep. Daardoor daalt het aantal snoepwinkels en stijgt het aantal zaken dat gespecialiseerd is in chocolade. 

Dat heeft alles te maken met het imago van chocolade, zegt Nadia Menkveld, econoom Food en Agrarisch van de bank. Cacao heeft namelijk een veel gezonder imago dan suiker. Zo heeft de wereldgezondheidsorganisatie WHO een suikertaks bepleit. 

Superfood

Cacao wordt door velen gezien als ‘superfood’, en fabrikanten spelen daar handig op in. Dit doen zij door te experimenteren met gezonde ingrediënten zoals avocado of Matchathee. “Ook met repen met minder suiker, extra veel cacao of een veganlabel,” aldus Menkveld.

Bovendien speelt het exclusieve imago van specialistische chocoladezaken mee. Voor veel mensen voelt het anders om daar chocolade te kopen dan in de supermarkt. “Je gaat naar een luxe bonbonzaak voor een cadeautje of om jezelf te verwennen.”

Bron(nen):