Hindernissen voor internationale e-shopper

Getty Images

Consumenten komen tijdens het online winkelen in de EU veel hindernissen tegen. Webshops weigeren klanten uit andere landen, vragen hogere prijzen of werpen op andere manier grenzen op. Het aantal klachten over deze praktijken is meer dan verdubbeld.

Dat blijkt uit een onderzoek naar onzichtbare grenzen van het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net). Een EU-richtlijn voor diensten op de interne markt verbiedt discriminatie op grond van nationaliteit of woonplaats. Toch worden dit soort handelspraktijken nog steeds toegepast.

Prijs- of serviceverschillen

Van 2013 tot 2015 kreeg het ECC-Net hierover 532 klachten binnen van Europese consumenten. Meer dan 82 procent ging over discriminatie naar woonplaats. Twee derde van de klagers kreeg te maken met prijs- of serviceverschillen. Webshops blokkeerden de toegang van buitenlandse consumenten tot hun website, leidden hen naar een andere website, weigerden levering of betaling of hanteerden andere prijzen of verkoopvoorwaarden.

Vrijere online markt

Een kwart van de klachten had te maken met toerisme, zoals een Brit die bij een Nederlandse website geen fietsonderdelen kon kopen, omdat Engeland een exclusieve distributeur heeft die hogere prijzen rekent. De Europese Commissie gaat maatregelen voorbereiden voor een vrijere online markt.

Bron: ECC

Auteur