PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Kapot is kapot

Een verzekeraar moet de schade aan een verzekerde telefoon vergoeden, ook als het niet duidelijk is hoe de schade is veroorzaakt.

Dit blijkt uit twee bindende uitspraken van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In de eerste zaak bleek een telefoon onherstelbaar beschadigd door vocht, een beschadiging die niet werd gedekt door de garantie van de fabrikant. De eigenaar had de telefoon verzekerd tegen val-, stoot- en waterschade, maar de verzekeraar weigerde de schade te vergoeden, omdat niet duidelijk was hoe het vocht in het toestel was gekomen. Er was geen schade-incident of gebeurtenis die de schade kon verklaren en dus zag de verzekeraar geen aanleiding uit te keren.

Badkamer

Ook in de tweede zaak ging een telefoon kapot door vochtschade. Het toestel was in de badkamer met water in contact gekomen. Volgens de verzekeraar was er echter geen plotseling schadevoorval geweest, zodat de schade veroorzaakt moest zijn door slijtage. En dat is niet verzekerd.

Telefoonbezitters krijgen gelijk

Bij de Geschillencommissie krijgen beide telefoonbezitters gelijk. In beide gevallen is de waterschade onvoorzien en onverwacht, en dus gedekt door de verzekering. Weliswaar kan de verzekeraar zich op een uitsluiting beroepen, maar dan moet die verzekeraar uitgebreid en concreet kunnen motiveren wat er precies aan de hand is en waarom dat niet verzekerd is. In beide zaken kon de verzekeraar dat niet, zodat de Geschillencommissie de telefoonbezitters in het gelijk stelde.

Bronnen: www.kifid.nl/uitspraak1 en www.kifid.nl/uitspraak2

Reactie toevoegen