Zo krijgt u sneller uw geld terug

Getty Images

Wie onnodige fouten voorkomt krijgt sneller geld terug van de zorgverzekeraar.

Tip 1
Gebruik geen nietjes of plakband
De formulieren en rekeningen die u opstuurt worden allemaal ingescand. Een nietje of een plakbandje om de boel bij elkaar te houden, zit dan alleen maar in de weg. Een paperclip mag wel, maar zelfs dat is niet nodig.

Tip 2
Download de juiste formulieren
De meeste zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid om formulieren te downloaden en -handig- op de computer in te vullen. Dat scheelt de claimbehandelaar het ontcijferen van een handschrift en zorgt voor en snellere afhandeling. Let ook op dat u het juiste formulier gebruikt. Meestal is er een standaardformulier, eentje voor vervoerskosten en een aparte voor claims in het buitenland.  

Tip 3
Gebruik de originele nota
Voor uw eigen administratie maakt u natuurlijk een kopietje van de rekening, want de zorgverzekeraar keert alleen uit na ontvangst van de originele nota. Veel mensen proberen het met een herinnering, maar dat werkt niet en brengt ons bij de volgende tip:

Tip 4
Wacht niet te lang
Kent u dat? Dat u die rekening ook nog moet declareren en dat die toch maar blijft liggen. Zonde en wie te lang wacht loopt geld mis. De meeste verzekeraars geven klanten twee jaar de tijd om kosten te vergoeden, maar soms proberen mensen het nog met een notaatje uit 2005. Jammer. Wacht niet te lang en dien een claim direct in nadat u 'm ontvangt, want op basis van een herinnering keert de zorgverzekeraar dus niet uit. 

Tip 5
Gebruik de retourenvelop
Verzekeraars sturen u desgevraagd een formulier en een retourenvelop. Handig! Gebruik 'm. Dat werkt zelfs sneller dan afgeven bij een balie van een van de kantoren.

Tip 6
Het juiste rekeningnummer
Storten op het verkeerde nummer gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt is het heel vervelend. De zorgverzekeraar keert uit aan het laatst bekende bank of gironummer. Zorg ervoor dat het juiste nummer bekend is, zodat u uw geld snel terugkrijgt op de rekening waar u het wilt hebben.
 
Met dank aan Anne Bogaert, Procescoordinator Klantdeclaratieverwerking VGZ

 

Auteur