Boosheid afreageren op anderen

Ik word heel snel boos om kleine dingen en dit reageer ik af op mijn vriend, vrienden en familie. Achteraf heb ik dan spijt van wat ik allemaal tegen ze heb gezegd. Hoe zorg ik dat ik niet meer zo boos word?
E.

Chantal van der Leest, psycholoog:  

Als er iets vervelends gebeurt, kun je daar op verschillende manieren op reageren. Je kunt je schouders ophalen, weglopen of boos worden. Blijkbaar is het in uw gedrag ingesleten om het laatste te doen.

Een geïrriteerde snauw lijkt soms zomaar uit het niets te komen, dus het kan lastig zijn om het te onderscheppen. En hoe vaker u boos wordt, hoe meer boosheid ingesleten raakt in uw gedragspatroon. Het werkt als een negatieve spiraal. Gelukkig hoeft u zich daar niet bij neer te leggen. Alles wat u uzelf aangeleerd hebt, kunt u ook weer afleren.

Motivatie
Schrijf allereerst voor uzelf op een briefje, waarom het zo belangrijk voor u is om minder vaak boos te zijn en plak het op een plek die u vaak ziet. Stel u voor hoe u zou zijn en hoe uw relatie met uw vrienden en familie zou zijn als u niet meer zo verbaal agressief bent. U zou niet meer uw excuses aan hoeven te bieden of u rot hoeven voelen. Gooi de overtuiging dat 'u nou eenmaal zo bent' overboord; ook u kunt vriendelijk blijven in rotsituaties, maar het kost oefening.

Observatie
Vervolgens gaat u goed op uzelf letten. Wat maakt u precies zo boos? Wat gebeurt er vlak voor u boos wordt? Krijgt u het warm, gaat uw hart harder kloppen, krijgt u een knoop in uw maag? Wanneer u weet hoe een boze bui zich ontvouwt, kunt u hem herkennen en ermee om leren gaan.

Actie
Zo gauw u merkt dat u geïrriteerd raakt, probeer dan uit de situatie te komen. Loop een blokje om of doe even iets anders. Als dat niet kan, luister dan eens goed naar wat de ander zegt. Of probeer de situatie eens vanuit de ander of als buitenstaander te bekijken. Wat gebeurt er nou eigenlijk precies? Is er wel echt een reden om daar geïrriteerd over te zijn? Ze bedoelen het vast goed? Denk eraan dat u spijt krijgt als u nu iets gemeens zegt!

U kunt u op zo'n moment ook proberen te ontspannen. Concentreer u op uw ademhaling, haal diep adem via uw buik. (Een cursus yoga is misschien zo gek nog niet?) Of probeer gewoon ergens om te lachen. U houdt uw hersenen zo voor de gek. Probeer wat voor u het beste werkt. Tot 'tien tellen' is een cliché, maar het kan u wel net over het kookpunt heen helpen.

Beloon uzelf
En minstens zo belangrijk: wanneer u uw boosheid hebt overleefd, wees daar dan ook blij mee. Het is niet zo makkelijk om uw gedrag te veranderen en elke keer dat het u lukt, is het weer een stapje in de goede richting.

In het begin zult u nog heel wat terugvallen, maar dat is ook niet erg. Misschien kunt u uzelf zelfs een beloning geven. Als u een maand niet boos bent geworden mag u een aardigheidje voor uzelf kopen. En ik denk ook dat uw familie en vrienden u met uw nieuwe voornemen zullen steunen!

Ook een gezondheidsvraag? Klik hier en stel de vraag aan een expert!