Maar soms gaat het mis met de zorg
De ziekenhuiszorg is behoorlijk veilig in Nederland, zo blijkt uit een enquête van de Patiëntenfederatie Nederland onder bijna 7900 deelnemers. Maar een op de vijf keer gaat het toch (bijna) mis.
De bijna 7900 deelnemers van de enquête waren grotendeels 60 jaar of ouder, 87 procent had een aandoening. Ze kunnen dus meestal uit eigen ervaring spreken en ze zijn over het algemeen positief over de veiligheid in het ziekenhuis. 83 procent van de mensen onderschrijft de stelling ‘In het ziekenhuis wordt alles gedaan om te voorkomen dat er iets misgaat.’ Ook de communicatie met zorgverleners gaat meestal goed. Ruim negen op de tien deelnemers vonden dat de zorgverlener goed op de hoogte was van de medische achtergrond van de patiënt. De deelnemers voelden zich een volwaardige gesprekspartner. Er was vrijwel altijd voldoende ruimte voor vragen. Ook als er meerdere zorgverleners betrokken waren bij de behandeling ging het meestal goed en zaten zorgverleners op een lijn.
Bloedverdunners
Er is ook specifiek gekeken naar bloedverdunners, omdat deze medicijnen voor complicaties kunnen zorgen, zoals gevaarlijke bloedingen. Aan 26 procent van de gebruikers van bloedverdunners was niet gevraagd of zij bloedverdunners gebruikten. Daar is dus nog ruimte voor verbetering. Ook bij 70-plussers met 2 of meer aandoeningen was dit percentage zo hoog, terwijl het risico op problemen bij hen extra groot is. Een op de tien mensen heeft geen uitleg gekregen over het gebruik van de bloedverdunners, wat ook een punt van verbetering is.
Medische fouten
Soms gaat er iets mis in de zorg, of bijna mis. Bij 21 procent deelnemers van de enquête was dat het geval geweest, in de laatste twee jaar. De diagnose bleek achteraf niet te kloppen bijvoorbeeld, de medicijnen klopten niet of de operatie ging mis. Een deelnemer schrijft bijvoorbeeld: ‘Er stond met rode letters dat ik allergisch ben voor naproxen en dat hadden ze dus niet goed gelezen.’
Gebrekkige communicatie is vaak de oorzaak van fouten. De Patiëntenfederatie raadt zorgverleners aan om (nog) beter te communiceren met de patiënt.