PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Waarom boerenkool zo gezond is

Boordevol gezonde voedingsstoffen

Denk je aan boerenkool, dan denk je waarschijnlijk meteen aan stamppot en aan stevige kost voor koude winterdagen. Maar boerenkool is veel meer dan dat. In New York is het al jaren hip en ook in Nederland wordt boerenkool steeds vaker op andere manieren gegeten, bijvoorbeeld rauw door de granola of als groente in een quiche.

Want boerenkool is goed voor je, maar waarom? Deze groene bladgroente zit boordevol goede voedingsstoffen zoals vitamine A, B2, B6 en C. Daarnaast is het rijk aan foliumzuur, calcium en ijzer. Allemaal stoffen die je elke dag nodig hebt en die de kans dat je ziek wordt helpen verkleinen.

Weinig calorieën

Een andere reden om 's winters boerenkool, en andere kolen, veel op tafel te zetten, is omdat kool relatief weinig calorieën bevat. Een portie boerenkool van 250 gram bevat ruim 100 calorieën. Je kunt er dus gerust een bord vol van eten. Denk er wel aan dat als je ouderwetse stamppot maakt met spekjes en rookworst dat daar veel verzadigde vetten in zitten. Je zou ze kunnen vervangen door magere varianten. Wist je dat bijvoorbeeld een augurk heel lekker is bij de boerenkool of in plaats van worst vis?

Bewaren

Boerenkool kun je het beste heel en ongesneden op een koele plek of in de koelkast, in de groentela bewaren. Boerenkool, mits koel bewaard, is zo'n 5 tot 7 dagen houdbaar. Je kunt het ook invriezen. Als je het voor stamppot wilt gebruiken, kun je het dan het beste bevroren in het water doen en dan laten koken.

Duurzaam

Omdat veel boerenkool uit Nederland komt is het in de herfst en winter ook nog een een duurzame keuze.

Recepten met boerenkool

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Jan Chik (niet gecontroleerd) op di, 29-11-2016 - 11:33

Boerenkool maar zeker ook zuurkool (Vit.C) en spruiten zijn s'winters zeer belangrijk. Een NL augurk die u aanbeveelt is dan weer minder goed voor diabetici i.v.m. de veel te veel toegevoegde suikers en/of zoetstoffen.
Beter is dus een Poolse (kwaszone=pekel) of Russische augurk die op dezelfde ouderwetse manier wordt ingemaakt (gefermenteerd) als zuurkool. Alleen niet teveel i.v.m. zout.
Overal in Poolse en/of Russische winkels te koop.

Door Hannie (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 09:42

Ja Boerekool.
wij hebben 1 moestuintje.
met Permacultuur.alles ongespoten.en niet kunstmatig gemest.
Smullen maar.

Door Alfred van Egmond (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 05:07

Geen comentaar
Wij eten dat al jaren.
En we scheppen er 2borden van.
Eetsmakelijk.

Door Harry en Finy K... (niet gecontroleerd) op zo, 27-11-2016 - 16:31

En wat dachten jullie van boerenkoolsoep?
Eten wij al jaren, werkelijk lekker en bijzonder gezond!

Door Astrid Brouwer (niet gecontroleerd) op zo, 27-11-2016 - 15:23

Ik vind boerenkool ontzettend lekker, zowel als stampot, boerenkoolschotel met blauwaderkaas en noten of als smootie met verse vruchten en kokoswater. Maar dan we hele boerenkool en niet die fijngesneden boerenkool in een zak!!!! Ga hiervoor naar een echte groentewinkel of de Natuurwinkel!!

Door CM van Dalen (niet gecontroleerd) op zo, 27-11-2016 - 14:40

In boerenkool zit ook veel vitamine K. Voor iedereen gezond behalve voor mensen ,die oa vanwege trombose niet veel van deze gezonde kool mogen hebben,omdat het de ontstolling tegenwerkt.

Door S Van Der Laan op zo, 27-11-2016 - 14:08

Heel goed artikel over boerenkool, daar wordt niet vaak over nagedacht. Van de week meteen kopen, in gevroren toestand denk ik. Zo ga ik weer op de gezonde toer. Bedankt!