PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Mag u iedere dag sla eten?

Over nitraatrijke en nitraatarme groenten

Nitraat komt van nature voor in groenten, maar ook in bijvoorbeeld water. Een teveel ervan is niet goed, omdat het lichaam dit kan omzetten in nitriet. Van spinazie en sla weten we allemaal wel dat er nitraat inzit, en daarom denken veel mensen dat je het niet te vaak mag eten. Dat advies is echter ingehaald door de wetenschap.

Nitraat kan op zichzelf niet veel kwaad. Maar door het bewaren, bereiden of eten van nitraatrijke groente, wordt een deel ervan omgezet in nitriet. En nitriet kan weer omgezet worden in nitrosaminen, die mogelijk kankerverwekkend zijn. Jarenlang werd er daarom gezegd dat u spinazie niet mag opwarmen, dat u nitraatrijke groenten niet met vis of schaal- en schelpdieren mag eten en dat u nitraatrijke groenten niet meer dan twee keer per week mag eten. Uit nadere onderzoeken blijkt nu dat het eten van nitraatrijke groenten geen gevaar vormt voor de gezondheid. Het is dus geen probleem om vis met nitraatrijke groenten te combineren. Het maakt bovendien niet uit hoe vaak u het eet omdat de hoeveelheid gevormde nitrosamines veel te klein is voor gezondheidsrisico’s.

Voedingsadvies

Er blijven wel twee adviezen over om de inname van nitraat te beperken. Ten eerste wordt afgeraden om water uit privébronnen te gebruiken voor het aanmaken van flesvoeding. Water uit privébronnen kan verhoogde concentraties nitraat bevatten en dat is juist voor baby’s nadelig. Kraanwater in Nederland is wel geschikt. Even de kraan laten lopen en daarna is het direct klaar voor gebruik bij flesvoeding.

Ten tweede wordt afgeraden dagelijks nitraatrijke (sport) supplementen als bietensap of bietensapconcentraat te gebruiken. De hoge dosis nitraat in zulke supplementen komt bovenop de dagelijkse hoeveelheid nitraat en kan daardoor zorgen voor een toename van nitrosaminevorming. Daarom wordt sporters aangeraden om terughoudend te zijn.

Nitraatrijke groenten zijn:

• Andijvie
• Rode bietjes
• Bleekselderij
• Chinese Kool
• Koolrabi
• Paksoi
• Postelein
• Raapstelen
• Sla, alle soorten
• Snijbiet
• Spinazie
• Spitskool
• Venkel
• Waterkers

Nitraatarme groenten zijn:

Asperges
• Aubergine
• Bloemkool
• Broccoli
• Doperwten
• Knolselderij
• Komkommer
• Kool, rode, witte, savooien-
• Koolraap
• Paprika
• Prei
• Schorseneren
• Snijbonen
• Sperziebonen
• Spruiten
• Tomaten
• Tuinbonen
• Uien
• Witlof
Wortelen

Bron(nen):

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Martijn (niet gecontroleerd) op zo, 8-1-2017 - 14:08

Eieren in de ban, eieren uit de ban. Pindakaas in de ban, pindakaas uit de ban. Spinazie in de ban, spinazie nu uit de ban.
Al die deskundigen met wetenschappelijk onderbouwde voedingswaarschuwingen vergeten dat zij met "gewone" mensen te maken hebben met een "gewoon" dagelijks voedingspatroon, die producten kopen die "gewoon" dagelijks verkrijgbaar zijn, gelukkig. Deze bangmakerij spekt alleen de portemonnaie van de wetenschappers, voedingsdeskundigen en dieet-goeroes. Stoppen met deze overbodige en vaak gesubsidieerde onzin.

Door Aat42 (niet gecontroleerd) op zo, 8-1-2017 - 12:48

Beste Maria,

Wel eens gehoord van een rethorische vraag? Gezien uw reactie duidelijk niet. Uw reactie op het "mogen" eten van iets slaat helemaal nergens op.

Vriendelijke groeten.

Door Maria (niet gecontroleerd) op do, 12-5-2016 - 12:03

De titel met het woordje "mag" erin is onjuist, want niemand hoeft toestemming te vragen, dat bepaal je zelf. Ik vind elke dag sla eten al erg saai, ondanks dat we veel slasoorten hebben in Nederland en daardoor eenzijdig. Ik wissel veel groentes af, eet veel biol. groentes en begin deze week aan waterkers, als sla, niet te verwarren met tuinkers. Over waterkers veel gelezen en het blijkt supergezond te zijn. Op internet is enorm veel informatie voor handen over goede voeding.

Door fpo (niet gecontroleerd) op zo, 21-2-2016 - 14:54

Ter aanvulling: in wezen zijn groenten heel laag in nitraten. Maar omdat de laatste decennia alle groenten over-bespoten worden met chemicaliën (en da alarmklokken zijn al diverse keren af gegaan m.b.t. deze over-bespuitingen die nog steeds doorgaan!!!), zijn er in groenten vele malen méér nitraten te vinden dan ooit geweest was.
Bio-groenten bevatten ook nitraten a.g.v. bespuitingen, maar véél minder dan de producten die je verder overal kunt kopen. Niet geïmporteerde bio-producten zijn het meest gezond en bevatten het minste nitraten, dus als je daarvan gebruik kunt maken, is dat natuurlijk het allerbeste.