Let op verborgen vet

Wat zegt het etiket?

Een koekje bij de thee, chocoladehagelslag op je boterham en een karbonade bij de avondmaaltijd. Niks mis mee, toch? Helaas zit in al deze producten verzadigd vet. En verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het is dus verstandig om goed te letten op verborgen vet.

Iedereen heeft vet nodig, maar te veel is niet gezond. Vooral verzadigd vet is ongezond. Je hebt verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet is het verkeerde vet dat het cholesterolgehalte in het bloed kan laten stijgen. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte van het bloed.

Ezelsbruggetje

Heb je moeite met het uit elkaar houden van de vetten? Een simpel ezelsbruggetje kan je helpen: verzadigd begint met de v van verkeerd. De eerste letter van onverzadigd vet is de o van oké. Verzadigd vet zit vooral verborgen in volvette kaas, worst, vet vlees, volle melkproducten, gebak, koekjes en zoutjes. Onverzadigd vet zit vooral in vloeibare vetsoorten. Of er goed vet in een product zit, is alleen op het etiket te zien.

Te veel vet maakt dik. Of vet verzadigd of onverzadigd is, maakt voor het aantal calorieën niet uit. Voor volwassen mannen geldt het advies om dagelijks niet meer dan 100 gram vet te eten, waarvan maximaal 28 gram verzadigd. Voor volwassen vrouwen is dat 80 gram, waarvan maximaal 22 gram verzadigd.

Om je op weg te helpen, hebben we een aantal producten waarin veel verzadigd vet zit en een alternatief daarvoor op een rijtje gezet. 

 Veel verzadigd vet  Weinig verzadigd vet
 Volvette kaas  20+ en 30+ kaas
 Chocoladepasta  Jam
 Pindakaas  Appelstroop
 Volle melk  Magere melk of karnemelk
 Mayonaise  Ketchup of curry
 Roze koek  Ontbijtkoek
 Stroopwafel  Café noir
 Slagroomsoes  Puddingbroodje
 Tompouce  Kruimelvlaai
 Roomijs  Sorbetijs of waterijs
 Zoute koekjes  Japanse mix
 Kaaskoekjes  Popcorn
 Kaasstengels  Zoute sticks
 Chips  Tortilla chips
 Cashewnoten  Walnoten
 Frikadel  Loempia
 Worstenbroodje  Broodje bapao
 Saucijzenbroodje  Toastje met zalm
 Blokjes kaas  Gegrild kippenvleugeltje

Meer alternatieven kun je vinden in de Vetwijzer van het Voedingscentrum. Bekijk ook altijd goed de verpakking van producten, voordat je ze aanschaft. Op het etiket kun je informatie vinden over hoeveel verzadigd en onverzadigd vet erin zit.

Bron(nen):

18 Comments

Door Mevr. Maas (niet gecontroleerd) op ma, 16-9-2019 - 10:22

hoeveel vetten zitten in vegatarich eten

Door b.de vries (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 16:12

Verborgen vet mag niet. Maar wel suiker dat koolhydraten zijn wat bij teveel omgezet wordt in vet door het lichaam. Als je alles met mate eet ben je gezond bezig. Ik eet roomboter op brood , mag dan " verzadigd " zijn maar het is geen product waar wagensmeer aan toe gevoegd is. Mensen zeuren veel over alles maar vergeten dat ze het zelf in hun eigen mond stoppen . Geniet met mate en wees vrolijk . En bedenk je hebt maar 1 lichaam wees er zuinig op .

Door blaak (niet gecontroleerd) op do, 20-6-2019 - 23:21

Zeerleerzaam!

Door Janneke (niet gecontroleerd) op ma, 28-8-2017 - 04:05

Wat een onzin...gewone magere melkproducten bevatten minder vet en zitten miet vol met enge stoffen zoals jij beweert. En verder zijn de meeste e nummers volkomen onschadelijk, bv vitamine c. Gewoon nodig. Laat je toch niets wijsmaken ....

Door Michel V (niet gecontroleerd) op za, 26-8-2017 - 00:04

Het zou niet slecht zijn om voor publicatie zich te verdiepen in de verschillen en effecten van het enkelvoudig onverzadigd en het meervoudig onverzadigd vetzuur. En misschien ook van de nadelen van hogere suiker hoeveelheden.

Door Gerty Van Den Ham (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 18:36

Wel wel,hoe krijg je ons gek. Gewoon bewegen en gezond eten. Biologisch en geen kleur-,geur -en smaakstoffen. Let op de e-nummers. Niet overeten. Niet alle conserveringsmiddelen vertrouwen. Leef als de boeren vroeger.

Door A.J. van Gils (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 15:39

Het blijft mij verbazen; dat de z.g."voedingsdeskundigen"in NL blijven vasthouden aan het feit dat onverzadigd pico bello is en verzadigd per defenitie zeer schadelijk is; terwijl internationaal bekend is (zelfs de Hartstichting is hier met onze bijdragen een wetenschappelijk onderzoek gestart) naar het zeker zo gunstige effect van de (verzadigde) korte keten vetzuren deze zouden naast het gunstige effect van voorkomen van aderverkalking niet het negatieve effect dat volgens Duits onderzoek een verhoogde kans op onstekingen van de bloedvaten oplevert; in dit land wordt bij kankerpatiënten tijdens chemotherapie consumptie van vetten met onverzadigde vetzuren ontraden.
P.S.: De vetten met hoog gehalte aan korte vetzuurketens zijn aanwezig in zuivelproducten melk ; roomboter (zie het boter tekort in de EU Landen); edoch dit is een klap voor de NL vegetariërs en een RAMP voor de VEGANISTEN; helaas ik kan het niet mooier maken; zo zie je weer dat wij gegijzeld worden door de lobby van bovengenoemde groeperingen NL-er ga je eigen gang en gebruik je eigen gezonde verstand

Door Gerard (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 14:01

Het gaat om de balans ( juiste verhouding tussen de vetzuren). Een goede balans helpt tegen het ontstaan van leefstijl ziektes/aandoeningen.

Door RM Ulmann, ap. n.p. (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 10:13

Als ik bovenstaande lijst vluchtig doorneem, valt mij op dat mayonaise verzadigd vet zou bevatten. Nu wordt het gemaakt van ei met olie en wat azijn. Ik zou dus niet weten waar dat vet vandaan moet komen?

Door Nieki Goossens (niet gecontroleerd) op vr, 25-8-2017 - 09:47

Mooi artikel over verzadigd en onverzadigd vet. Ook leuk gespecificeerd waar verzadigde vetten en als alternatief onverzadigde vetten in zitten. Helaas zit in veel van deze alternatieve producten met onverzadigd vet weer érg veel suiker, wat ook weer verkeerd is, want veel suiker is eveneens erg ongezond.