6 zen momenten

Dagelijkse ontspanningsoefeningen

Af en toe jezelf ‘resetten’ hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Sterker nog, een paar minuten per dag aandacht voor jezelf maakt al een wereld van verschil. Pas onderstaande oefeningen dagelijks toe en je zult zien: je voelt je meer ontspannen.

1

Maak van reistijd relaxtijd
Ben je veel onderweg? Benut je reistijd dan nuttig. Geniet van je wandeling, fiets- of autorit. Trek wat extra tijd uit en rijd eens wat langzamer of stop onderweg een paar minuten. Bekijk elke boom en elk huis alsof je ze voor het eerst ziet. Zo ontdek je dingen die je nooit eerder zijn opgevallen: een mooi glas-in-loodraam of een kromme, eeuwenoude boom. Tegen de tijd dat je op je bestemming aankomt, voel je je als herboren.

2

Stop, en geniet van het moment
Meditatie en mindfulness gaan uit van het principe van ‘aandachtig zijn’. Je bewust zijn van het hier en nu, met een open belangstelling voor alles wat zich in dit moment voordoet. Probeer je gedachten af en toe even stop te zetten. Kijk naar buiten en focus  op de voorbijdrijvende wolken of de ruisende boomtoppen. Laat je meedrijven. Voel: er is geen eerder en geen later, alleen het nu.

3

Adem bewust tijdens de afwas
De makkelijkste manier om te ontspannen? Bewust ademhalen! Je kunt het op ieder moment van de dag doen, ook tijdens het afwassen. Adem rustig diep in door je neus. Zorg ervoor dat je je schouders niet optrekt. Houd je adem een paar seconden vast en voel de zuurstof door je lichaam stromen. Adem weer langzaam uit via je mond. Voel de fysieke gewaarwording van elke zucht.

4

Doe de kaakontspanner
Een simpele oefening is de ‘kaakontspanner’. Een gespannen kaak kan leiden tot hoofd- en nekpijn en zelfs spanning in het hele lichaam. Plaats de punt van je wijsvingers voor je oorlelletjes op je kaakspieren. Duw tot je een lichte pijn in je kaken voelt. Houd vijf seconden vast en laat dan langzaam los. Herhaal dit minstens tien keer. Wedden dat het helpt?

5

Droom even weg
Het effect van je voorstellen dat je op een fijne plek bent, is bijna net zo groot als het werkelijk beleven, zo blijkt uit onderzoek. Sluit je ogen en haal je een groot, wit scherm voor de geest. Daarop projecteer je de meest ontspannen omgeving die je kunt verzinnen. Stap erin en maak die ervaring zo realistisch mogelijk: voel hoe de zon je lichaam verwarmt op een prachtig strand en ruik, proef en hoor de zee, het zand, de wind...

6

Leer de kunst van het nietsdoen
We weten nauwelijks meer hoe we ‘niets’ moeten doen. Dat maakt echt ontspannen lastig. Wat helpt, is om regelmatig even helemaal niets te doen. Tien minuten per dag is al voldoende. Zet je telefoon uit, sluit je ogen, voel waar de vermoeidheid zit. Denk aan de prettige en minder prettige gebeurtenissen van die dag. Wat was je reactie daarop? Kon het ook anders? Doet het er over een jaar nog steeds toe? Geen paniek als je er onrustig van wordt. Na een week of drie zal deze oefening juist voor ontspanning zorgen.

Bron(nen):