Hoeveel calorieën verbrand je op een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een milieuvriendelijk en gezonder alternatief voor de auto. Maar hoeveel calorieën kun je ermee verbranden? En hoeveel verschilt dit met een gewone fiets?

De discussie over het al dan niet gezond zijn om een e-bike te gebruiken laait regelmatig weer op: tegenstanders zeggen dat de motor al het werk doet; voorstanders zullen inbrengen dat je ook op een e-bike moet bewegen. Maar over het algemeen kunnen we er kort over zijn: een e-bike gebruiken is zeker niet ongezond en je kunt er wel degelijk calorieën mee verbranden.

Maar hoeveel, dat hangt af van verschillende factoren. Een daarvan is je snelheid: het is natuurlijk logisch dat je meer calorieën verbrandt als je harder fietst. Maar ook het reliëf op de route speelt een rol: hoe heuvelachtiger het gebied, hoe meer inspanning het fietsen kost. En ook je lichaamsgewicht heeft invloed: over het algemeen verbrand je meer calorieën met een hoger gewicht. Maar het belangrijkste is wel de mate van ondersteuning: hoe hoger je deze zet, hoe minder je zult verbranden.

Als uitgangspunt nemen we een fietstocht van een uur met een snelheid van 18 km/h en een lichaamsgewicht van 70 kg. Op een elektrische fiets met gemiddelde trapondersteuning verbrand je in dit uur zo’n 250 calorieën. Verhoog je de mate van ondersteuning, dan wordt dit aantal nog minder. Ter vergelijking: op een gewone fiets zou je met dezelfde fietstocht zo’n 405 calorieën verbranden.

Een groot verschil, maar dat wil niet per se zeggen dat het gebruik van de e-bike minder gezond is dan een gewone fiets. Waarom, dat lees je hier.

Wil jij weten hoeveel calorieën jij verbrandt met je fietstocht? Check het hier.

Bronnen: Batavus & Calorieën Verbranden