E-bikes: over vermogen, kracht en motorposities

Getty Images

Een voorwielmotor, of toch liever een middenmotor of een achterwielmotor – het blijft een punt van discussie. En hoe zit het vermogen, en met kracht? De Fietsersbond heeft de meest actuele inzichten, tests en ervaringen geanalyseerd en op basis daarvan de voor- en nadelen op een rij gezet. Wij maakten een samenvatting.

Bij oudere e-bikes bleek de motorpositie van invloed te zijn op het stuurgedrag en de stabiliteit van de e-bike, maar volgens de Fietsersbond is dat bij nieuwere modellen niet meer zo. Als een e-bike instabiel aanvoelt of niet goed stuurt, is dat eerder te wijten aan een foute geometrie of een te slap fietsframe.

Middenmotor

  • Positie motor bij de trapas zorgt voor een gunstige gewichtsverdeling.
  • Minder storingsgevoelig.
  • De krachtsensor is ingebouwd in de motor en reageert direct op de kracht van de fietser.

Voorwielmotor

  • Simpel, robuust en goedkoop, waardoor de e-bike meestal ook goedkoper is.
  • Met alle versnellingssystemen te combineren: naafversnellng, derailleurversnellng, cardanasaandrijving.
  • Wegrijden kan in elke versnelling: de motor werkt zodra je wegrijdt.
  • Groter risico op wegglijden in de bocht (gezien het aantal gemelde incidenten vermoedt de Fietsersbond dat het risico op valpartijen met een e-bike met voorwielmotor groter is).
  • De fiets stuurt zwaarder.
  • De fiets is zwaar om op te tillen.
  • Voorband wisselen is lastig.
  • Lastig te combineren met een krachtsensor omdat die niet in de motor is geïntegreerd - een losse krachtsensor is onderhoudsgevoeliger.

Achterwielmotor

  • Stil
  • Mogelijkheid tot remmen op de motor, waardoor je energie terugwint.
  • Slijt minder snel dan de middenmotor.
  • Wegrijden kan in elke versnelling: de motor werkt zodra je wegrijdt.
  • De achterwielmotor kan niet worden gecombineerd met een naafversnelling, alleen met een derailleur.
  • Het derailleursysteem slijt sneller en vergt meer onderhoud.
  • Achterband wisselen is ingewikkeld.
  • Minder rendement, dus een lagere actieradius.

Over vermogen en kracht

E-bikes zijn eigenlijk altijd begrensd op een vermogen van 250 watt, maar als het om kracht gaat zijn de verschillen groot. En dat is wel iets om rekening mee te houden, zeker als je wilt dat je e-bike je ook heuvelop goed kan ondersteunen. De kracht wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm): hoe hoger het getal hoe meer kracht.

De kracht (in Nm) van de verschillende geteste motoren:

  • Bosch Active line 48Nm
  • Bosch Performance Line (met derailleurversnelling) 60Nm
  • Bosch Performance (met naafversnelling) 50Nm
  • Impulse 60Nm
  • Panasonic 65Nm
  • Yamaha 60Nm
  • Shimano Steps 50 Nm
  • Ion-achterwielmotor = 40 Nm (Accell komt ook met een 50Nm motor)
  • Bionx D-series 50Nm
  • BionX P-series 40Nm

Kracht- of rotatiesensor?

De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van de kracht van de fietser: zelfs als je bijna geen druk op de pedalen zet, kun je voor maximale ondersteuning kiezen. De krachtsensor zorgt voor een ondersteuning afhankelijk van de kracht die je zelf op de pedalen zet. De meeste fietsers vinden de krachtsensor prettiger, omdat deze wijze van ondersteuning natuurlijker aanvoelt.

Rotatiesensor – de voordelen

Goedkoop.
Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert.
Betrouwbaar (in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor).

Rotatiesensor – de nadelen

  • Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest.
  • Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen.
  • Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor.
  • Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf) start de ondersteuning.
  • Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start.
  • Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten.

Krachtsensor – de voordelen

Ondersteuning voelt natuurlijk aan.
Ondersteuning start direct bij wegrijden.
Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen.
Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets.

Krachtsensor – de nadelen

  • Als je zelf weinig energie wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning.
  • Duurder dan rotatiesensor.
  • In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig.

Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.

Bron: Fietsersbond

Auteur