Hoe haal je alles uit een e-bike?

De e-bike wordt alsmaar populairder in Nederland. Fietsen, maar met een steuntje in de rug. Zeer welkom bij steile hellingen, harde wind en moede benen. Hoe haal je zo veel mogelijk milieuwinst uit de e-bike?

Het afgelopen jaar ging een recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes over de toonbank, 2,6 procent meer dan een jaar eerder, maakten branche-organisaties vorige week bekend. De omzet steeg voor het zevende jaar op rij naar ruim 1,2 miljard euro. Er rijden inmiddels zo’n 2,6 miljoen elektrische fietsen rond in Nederland.

Goed nieuws voor het klimaat? Zo gauw de elektrische fiets de auto vervangt, scheelt dat een hoop CO2-uitstoot. Volgens consumentenorganisatie Milieu Centraal belast een elektrische fiets maarliefst 30 keer minder het milieu dan een auto. Sinds 1 januari zijn de regels voor het zakelijk leasen van een fiets eenvoudiger geworden.

Groene stroom, grijze stroom, welke stroom?

Echter, als je de e-bike naast een gewone fiets zet, is de CO2-afdruk van een e-bike nog altijd groter. De stroom moet immers toch worden opgewekt, en niet uit pure spierkracht. Wie thuis groene stroom heeft en daar de accu oplaadt, verzekert zich van klimaatvriendelijk vervoer. Maar buitenshuis is bij oplaadpunten – te vinden op fietsoplaadpunten.nl – vaak niet duidelijk waar de stroom vandaan komt en hoe ''groen'' het is. De stopcontacten in NS-fietsenstallingen zijn in ieder geval wél klimaatvriendelijk, onze hele spoorwegen draaien inmiddels op hernieuwbare elektriciteit. Snel opladen – in ongeveer twee uur een volle batterij – kost wel meer stroom dan de langzame manier, die tot acht uur kan duren.

Ga voorzichtig om met je accu

De accu is het meest milieubelastende onderdeel is van de elektrische fiets, en vaak helaas ook het eerste onderdeel dat vervangen moet worden. Er gaan schaarse metalen zoals kobalt in, en er is energie nodig om de batterij te maken. Een goede accu zou minstens vijf jaar mee moeten gaan en vijfhonderd oplaadbeurten aan moeten kunnen. Maar een accu die te lang leeg staat, gaat stuk.. Minstens een keer per maand opladen is daarom aan te raden, zegt de Fietsersbond. Anders betaal je al snel 400 tot 600 euro voor een nieuw exemplaar.

Ook tweedehands je elektrische fiets kopen is natuurlijk beter voor het milieu dan een nieuwe. Maar de accu kan dan wel de zwakke plek zijn. De koper moet erop letten dat de fietsenhandelaar de juiste meetapparatuur heeft om de batterij echt goed door te meten, zo waarschuwt de Fietsersbond. Verkopers zijn overigensverplicht oude batterijen in te nemen, zodat die gerecycled kunnen worden.

Zo kun je verbruik minimaliseren

De accu verbruikt zo weinig mogelijk stroom bij een constant tempo in een niet al te hoge versnelling. Komt er een stoplicht in zicht, schakel dan voor stilstand terug naar een lichtere versnelling. Start je weer, dan is het zaak niet te snel over te gaan naar een hogere versnelling. Komen er veel stops achter elkaar, blijf dan in een lichtere versnelling fietsen. Het ‘zuinige fietsen’ kost minder stroom, en de accu gaat langer mee dus het is ook beter voor je eigen portemonnee.

Bron: Fietsersbond.nl