Dit vinden bewoners van verpleeghuizen en hun familie belangrijk

De verpleeghuiszorg is al jaren een veelbesproken onderwerp. Om de kwaliteit te verbeteren, is het belangrijk om te weten hoe bewoners en hun mantelzorgers de zorg ervaren.

ZorgkaartNederland brengt de ervaringen van zorgconsumenten in kaart. Hiermee biedt het hulp om betere keuzes in de zorg te maken. Binnen de verpleeg- en verzorgingshuizen worden de ervaringen opgehaald door interviews met bewoners en hun familie.

Besproken punten

Afspraken
In een verpleeghuis zijn afspraken onmisbaar. Maar worden die ook nagekomen, en volgens het afgesproken tijdstip? Dit zijn vragen die werden gesteld aan de bewoners en hun mantelzorgers.

Omgang
Misschien nog wel belangrijker dan afspraken. Iedereen wil graag goed verzorgd worden, maar of dit daadwerkelijk (en genoeg) gebeurt verschilt vaak per instelling. Liefde en aandacht zijn de twee belangrijkste punten die hierbij werden meegenomen in de gesprekken. 

Verpleging
Naast liefde en aandacht is de kwaliteit van de zorg an sich natuurlijk onmisbaar. Is het personeel goed opgeleid? Hebben de medewerkers genoeg ervaring? Er kunnen moeilijke situaties ontstaan in het verpleeghuis, en daar moeten verzorgenden adequaat op kunnen reageren. 

Accommodatie
De interviewers keken hierbij puur naar het gebouw, de voorzieningen en de omgeving van het verpleeghuis. Zijn er genoeg badkamers? Is de deur goed afgesloten op afdelingen waar bewoners met dementie leven? Kunnen bewoners een wandeling maken door een nabijgelegen bos? 

Kwaliteit van leven
Dit punt is later toegevoegd door ZorgkaartNederland. Het gaat nog een stapje verder dan de vragen over de kwaliteit van zorg en de bijbehorende liefde en aandacht. Kwaliteit van leven gaat specifiek over de manier van leven; past de gegeven zorg bij de levenswijze van de bewoner? Sluit de zorg aan op wat iemand belangrijk vindt?

Conclusie

Uit de verschillende gesprekken met bewoners en hun mantelzorgers kwamen zoals verwacht uiteenlopende resultaten. Maar bepaalde punten raken toch wel de kern van de verpleeghuiszorg.

Zo blijkt onder andere dat bewoners het belangrijk vinden dat er gekeken wordt naar wat nog wél kan. Even een spelletje doen, een wandeling maken, of meehelpen met koken. Bewoners van verpleeghuizen voelen zich vaak al beperkt door hun lichamelijke en geestelijke achteruitgang. Dan is het heel fijn om de kans en de voorzieningen te krijgen om toch bezig te blijven. 

Het gaat om details

Ook wordt liefde en aandacht massaal genoemd. En dat zit 'm niet alleen in de zorg over het algemeen, maar vooral in de details. ‘Echt even tijd hebben om te luisteren en aandacht voor je hebben’, zeggen veel bewoners. Echt interesse tonen. ‘Of even een hoofdkussen opschudden als je niet kunt slapen.’ 

Tot slot is een vertrouwde omgeving uiterst belangrijk in de verpleeghuiszorg. ‘Je krijgt soms zo veel vreemde mensen aan je bed’, aldus een bewoner. ‘Dat is niet fijn. Soms weten ze niet eens wat ze moeten doen.’

Bron: ZorgkaartNederland