Vallen kost geld? 

Getty Images

Sommige organisaties voor thuiszorg laten ouderen extra betalen als ze té vaak op de alarmknop van de personenalarmering drukken, aldus een bericht in de media. Is dat overal zo? 

Personenalarmering werkt met een kleine zender, die iemand in huis bij zich draagt. De meest voorkomende vorm van personenalarm is de bekende rode alarmknop aan een ketting. Bijna altijd zijn ouderen gevallen, als ze gebruik maken van de alarmknop. Cliënten van Aafje Thuiszorg betalen na de derde val in één jaar waarbij het personenalarmeringssysteem wordt ingeschakeld 37,50 euro per incident, aldus een medewerker. Maar in de praktijk is dat nog nooit voorgekomen. Hoe gebruikelijk is het, om extra kosten in rekening te brengen als iemand te vaak alarm slaat? 

Alarmering kost geld?

Thuiszorgorganisatie Buurtzorg Nederland brengt zo'n bedrag in ieder geval niet in rekening. Angelique Verlaan van Buurtzorg Nederland: 'Als iemand de noodknop heeft ingedrukt, verlenen we in principe zorg die door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Een wond verbinden, iemand verschonen, de opname in het ziekenhuis regelen, noem maar op. Dus nee, wij brengen geen extra kosten in rekening.' Maar het kan wel voorkomen dat Buurtzorg een cliënt die heel veel gebruik maakt van het alarmeringssysteem, aanraadt om op zoek te gaan naar een andere thuiszorgorganisatie. Verlaan: 'Wij werken met kleine teams, als iemand te vaak incidentele zorg nodig heeft, kunnen wij dat niet leveren. Onplanbare zorg heet dat, en dat is voor ons lastig.' 

Welzijn staat voorop 

Bij Woonzorgcentrum De Merwelanden in Dordrecht zou na drie noodoproepen 49,95 in rekening kunnen brengen. Maar ook hier is het nog niet gebeurd dat iemand moest betalen. De Merwelanden werkt in de woningen met een eigen personenalarmering, maar de bewoners hebben keuzevrijheid in de zorgaanbieder. Meldingen komen centraal binnen. Is er hulp nodig? Dan gaat de wijkverpleegkundige eropaf. Van Trigt vat samen: 'Het welzijn van ouderen staat voorop. We sturen nooit een rekening, we gaan altijd het gesprek aan en er gaat altijd iemand kijken als dat nodig is.' 

Wij zijn benieuwd naar uw verhaal. Heeft u weleens meegemaakt dat u moest bijbetalen vanwege uw personenalarmering? 

Auteur