Supermarkten behalen recordomzet met Pasen

In 2019 is de omzet van Nederlandse supermarkten tijdens de paasweek gestegen naar 866 miljoen euro. Het gaat volgens onderzoeksbureau Nielsen om een recordomzet voor de dagen in aanloop naar Pasen.

“Door het warme weer zagen we een opmerkelijke stijging in vlees, bier en ijs. Aan de andere kant zagen we een daling van de chocoladeverkoop met 10 procent ten opzichte van vorig jaar”, aldus de marktkenners.

Uit cijfers blijkt dat de totale verkopen 5 procent hoger lagen. “Een recordstijging als je kijkt naar de trends van de afgelopen zes jaar.” De omzet kwam in 2018 uit op 825 miljoen euro. Pasen viel toen wel wat eerder, namelijk in week 18 tegen week 16 in 2019.

De supers zelf rekenden vanwege de zonnige weervoorspellingen ook al op een recordomzet. In een eigen prognose ging het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) uit van 870 miljoen euro. De branche had een flink assortiment aan paasproducten in de schappen liggen, waaronder afbakbroodjes, eieren, smoothies en courgettesoep.

Bron(nen):