PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Hier zit schokkend veel zout in

Een beetje zout is goed, maar de meeste mensen krijgen te veel zout binnen. Dat is slecht voor je bloeddruk en dus je hart- en bloedvaten, maar ook voor de nieren. 

Ruim 85 procent van de bevolking eet meer zout dan de aanbevolen maximale hoeveelheid. Overmatig zoutgebruik is ongezond, het verhoogt de bloeddruk en hiermee het risico op hart- en vaatziekten. Maar zout heeft ook een direct schadelijk effect op de nieren. Bij nierpatiënten die overmatig zout gebruiken, gaat de nierfunctie sneller achteruit zodat dialyse eerder nodig is.

1. Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden zitten vaak boordevol zout. Of het nu om een kant-en-klaar pastagerecht gaat of om een kant-en-klare groenteschotel met vlees.

Alternatief
Vermijd deze maaltijden zo veel mogelijk en kies voor verse pasta en voor verse of diepvriesgroente. Maar let op: bewerkte groente, zoals spinazie à la crème en groente uit pot of blik, bevat weliswaar evenveel vitamines als verse groente, maar wel veel meer zout. Kies dus voor vers of diepvries. Fabrikanten doen overigens steeds vaker iets aan het hoge zoutgehalte van kant-en-klaarmaaltijden. Zeker niet iedere maaltijd is dus even rijk aan zout. Kijk altijd even op het etiket!

2. Pizza

Pizza's zijn beruchte zoutleveranciers. Neem nu een standaard pizza met kaas en tomaat die u in de winkel kunt kopen. In deze pizza alleen al zit ruim 6 gram zout! Pizza met kaas en tomaat is een uitschieter, maar ook andere pizza's (met vlees of vis of groente bijvoorbeeld) zitten vol zout.

Alternatief
Maak uw eigen pizza! Dit scheelt een hoop zout en is minstens even lekker.

3. Soep

Ook de soepen uit zakjes, pakjes en blikken kunnen er wat van. Bouillons barsten van het zout (soms wel 7 gram per liter). Maar ook in andere soepen, zoals linzensoep, vermicellisoep, tomatencrèmesoep en uiensoep, zit veel zout.

Alternatief
Maak uw soep zelf. Lekker en gezond met verse groenten. Voeg geen zoute soepmixen en bouillonblokjes toe! Bouillon kunt u ook zelf maken van vlees en kruiden, zoals peterselie en peper.

4. Rookworst

Heerlijk bij een winterse stamppot, maar ook erg zout: de rookworst. In een stukje rookworst van 100 gram zit al bijna 3 gram zout.

Alternatief
Denk eens aan een rundervink of een stukje biefstuk bij je stamppot. Dit zijn relatief zoutarme soorten vlees.

5. Jus en sauzen

Een zakje jus is een zoutbom. Dat geldt ook voor veel sauzen. Vooral in curry zit veel zout: wel 1,5 gram per lepel!

Alternatief
Jus van vlees bevat maar weinig zout. En wat sauzen betreft bevatten mayonaise en knoflooksaus weinig zout. Sauzen zelf maken, met bijvoorbeeld verse tomaten en knoflook, is ook een goede optie. Om uw gerechten op een andere manier op smaak te brengen, kunt u kiezen voor verse kruiden zoals bieslook, basilicum en oregano.

6. Snacks

Een loempiaatje, een bamibal, een paar handjes borrelnoten... Heerlijk allemaal, maar ze staan wel gelijk aan enkele grammen zout.

Alternatief
Van pinda's en (cashew)noten kunt u ongezouten varianten kiezen. Pelpinda's en walnoten bevatten ook minder zout.

7. Kaas

Ook kaas is een erg zout product. In een plakje belegen kaas zit al een halve gram zout. Feta uit een pakje en rookkaas zijn ook erg zout.

Alternatief
Uiteraard zijn er ook minder zoute kaassoorten. Neem bijvoorbeeld komijnenkaas of verse geitenkaas.

8. Broodbeleg

Broodbeleg heeft u in allerlei soorten en maten. Er zitten dan ook enkele zoute producten tussen, buiten de al genoemde kaassoorten. Rookvlees, salami en bacon bijvoorbeeld zijn zoute soorten hartig broodbeleg.

Alternatief
Kipfilet en kalkoenfilet zijn lekker en lang niet zo zout als ander hartig broodbeleg. Zoet beleg bevat weliswaar veel suiker, maar nauwelijks zout.

Brood en vis

Er zijn nog veel meer zoute voedingsmiddelen. Sommige broodsoorten zijn zout, en ook sommige vissoorten. Denk aan makreel, bokking en zoute haring. Maar voor brood en vis geldt dat de gezondheidsvoordelen simpelweg te groot zijn om ze te vermijden, of om alternatieven aan te bieden.

Natrium of zout?

In de praktijk worden de termen natrium en zout nog wel eens door elkaar gebruikt, maar het is niet hetzelfde. De scheikundige naam van keukenzout is natriumchloride, het bestaat namelijk naast natrium ook uit chloride. 1 gram keukenzout staat gelijk aan 0,4 gram natrium.

Reactie toevoegen

41 Comments

Door Marjolijn (niet gecontroleerd) op di, 9-5-2017 - 19:13

Het valt mij steeds op dat er zelden of nooit gesproken wordt over het zout-alternatief
LO-SALT. Zelf gebruik ik dit al vele jaren. Het is een mineraal-zout met 66% minder natrium. En dat scheelt nogal wat. Het staat (in bussen) naast het gewone zout bij uw supermarkt. Met of zonder jodiumtoevoeging, en dat is minder schadelijk.

Door Jits Metz (niet gecontroleerd) op ma, 27-2-2017 - 11:08

Hoe denken jullie over het gebruik van zeezout? De effecten van zeezout zijn toch weer anders en vaak veel "gezonder".
Ben benieuwd naar uw reactie.
Groeten,

Door Louise (niet gecontroleerd) op wo, 22-2-2017 - 13:44

ik houd niet eens van zout; de smaak overheerst veel te veel.
koken doe ik zonder zout en ik eet veel groenten en fruit.
Dat geldt ook voor suiker, houd ik ook niet van.
Als ik al ergens zout binnen krijg voel ik me ook minder fit en lekker.
Mijn lichaam is er op ingesteld.

Door Y Krooswijk op wo, 22-2-2017 - 13:23

Wat zijn dat voor opmerkingen van "dan kun je je maar beter opknopen" Niemand zegt toch dat je iets niet mág eten. Doe er mee wat je wilt! Iemand die zijn gezondheid belangrijk vindt kan íets met deze tips. En een ander vindt het wel best. Mag allemaal.

Door Frans de Bruijne (niet gecontroleerd) op wo, 22-2-2017 - 11:54

Bij het onderwerp ' teveel zoutgebruik' valt steeds o p dat er nooit gesproken wordt over het zout-alternatief LO-SALT.
Zelf gebruik ik dit al vele jaren.Het isn een mineraal-zout, met 66% minder natrium. En dat scheelt nogal wat.... Staat (in bussen) naast het gewone zout bij uw supermarkt. Met of zonder jodiumtoevoeging.(p.s. ik heb geen enkel belang bij dit merkproduct dan dat het minder schadelijk is voor mij!)

Door contour.pl@wana... (niet gecontroleerd) op za, 26-11-2016 - 10:46

Zeer onzinnig commentaar dat 50 plussers niet goed zouden kunnen koken. Ik ben inmiddels 70 jaar en nog steeds een zeer enthousiaste amateur kok samen vele vrienden en kennissen om mij heeft. We hebben zelfs een eetclub met elkaar. Mijn kinderen zijn hierdoor goede koks geworden die allemaal met plezier koken. Dus ook de mannen hebben zijn de kookkunst meer dan waardig. De huidige jeugd leeft ook in een totaal andere tijd dan wij vroeger. Veel afhaalmaaltijden zoals Chinees/pizza/sushi e.d.

Door O.A. BRONK op za, 9-7-2016 - 09:49

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten ! Wanneer gaat de voedselindustrie hier zelf eens echt wat aan doen ? Hoe zit het trouwens met kalium als zoutvervanger ? Of is dat een zouteloos broodje aapverhaal ?

Door Herman Koopmans op vr, 8-7-2016 - 17:15

Wat een flauwe kul over de 50 plussers.
Het gros van de huidige generatie kan niet eens zelfs tomatensoep maken of zelfs aardappelen koken enz. Heb tot voor een jaar geleden kooklessen gegeven en dat was mij ervaring.

Door mw. M. Kock (niet gecontroleerd) op vr, 8-7-2016 - 16:03

Vanwege atrium-fibrilleren en de daartoe voorgeschreven beta-blocker gebruik ik weinig zout.

Door Mieke van den Heuvel (niet gecontroleerd) op vr, 8-7-2016 - 10:48

Ik mis in bovenstaande het gebruik van ijs, in ijs zit heel veel zout