Kaas: vette hap of bron van calcium?

De plus- en minpunten van een broodje kaas

Nederland eet het liefst een broodje kaas bij het ontbijt en de lunch. Het lijkt een gezonde keuze, maar kaas bevat een behoorlijke hoeveelheid vet en zout. Wat zijn de voor- en nadelen van kaas?

Kaas bevat veel calcium. Dit mineraal heeft u nodig voor de opbouw en het onderhoud van uw botten en gebit. Het helpt tegen osteoporose (botontkalking) en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.

Vitamines en eiwit

In kaas zit ook veel vitamine A en D. Vitamine A is goed voor de huid, ogen, de groei en de weerstand. Vitamine D heeft u nodig om calcium in het lichaam te kunnen opnemen. Het lichaam kan vitamine D onder invloed van zonlicht in de huid zelf aanmaken, maar het zit ook in volvette kaas.

Daarnaast bevat kaas eiwit, wat aminozuren levert. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Bovendien verzadigt eiwit goed. Als u veel eiwit eet, heeft u daarna minder snel weer honger.

Vet en zout

In kaas zit veel verzadigd vet. Dit type vet verhoogt het 'slechte' cholesterol LDL. Dit cholesterol blijft aan uw vaatwanden plakken en vergroot daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

Ook bevat kaas veel zout. Zout is niet ongezond, maar u krijgt makkelijk teveel binnen. Mensen die er gevoelig voor zijn, krijgen bij het eten van zout een hogere bloeddruk. Zout wordt in het lichaam door de nieren gefilterd. Als u erg vaak zout eet, worden de nieren te veel belast en dat is niet goed voor uw hart.

Kaas wordt wel eens gebruikt als vleesvervanger, omdat er in beide producten eiwit zit. Het nadeel is dat kaas nauwelijks ijzer bevat, waardoor het geen volwaardige vervanger van vlees is.

Vetgehalte

Hoe vet een kaassoort is, kunt u zien aan aanduidingen als 20+, 30+ en 48+. Deze getallen zeggen iets over het percentage vet van de zogenaamde droge stof, dus de kaas waar al het vocht uitgehaald is. Het vochtpercentage van kaas kan namelijk schommelen, omdat de kaas tijdens het bewaren vocht verliest. De droge stof blijft constant.

Een 30+ kaas bestaat dus niet voor 30% uit vet. Stel dat deze kaas voor 40% uit vocht en voor 60% uit droge stof bestaat, dan bevat 100 gram kaas 40 gram vocht en 60 gram droge stof. Er zit 30% vet in de droge stof, dus 30% van 60 gram = 18 gram vet per 100 gram kaas.

Het Voedingscentrum adviseert volwassen om niet meer dan anderhalve plak kaas (30 gram) per dag te eten. Eet bij voorkeur 20+ of 30+ kaas, want daar zit minder vet in dan in de volvette varianten. Ook light kazen kunt u beter niet onbeperkt eten, dus weersta de verleiding om een extra plak kaas op brood te doen 'omdat het toch light is'.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

2 Comments

Door p de wit (niet gecontroleerd) op do, 23-1-2014 - 17:56

Hou erg van kaas,omdat ik vlgs de neuroloog op cholestorol moet letten,mijn vraag is KEES kaas inderdaad beter of is het een fabeltje,zoals ook velen de Becel activ werking in twijfel trekken.

Door Hanneke Puijpe (niet gecontroleerd) op zo, 19-1-2014 - 16:08

En hoe zit het dan met geitenkaas?