Via TelSell heb ik een apparaat van €59,95 gekocht om de gezichtshuid elektrisch te stimuleren. Maar het apparaat is veel te groot voor mijn gezicht. Bovendien voelde ik ‘de kleine elektrische stroompjes’ tot diep in mijn kiezen. Dat vond ik reden genoeg om het te retourneren en mijn geld terug te vragen.
Maar nu krijg ik standaard antwoord, dat ik de doos niet had mogen openen. Maar hoe kan ik een product controleren zonder de doos te openen? Nu ligt het bij Tel Sell en als ik het toch terug wil hebben moet ik daar weer €6,75 voor overmaken. Wat te doen?
Na opening niet retourneren
U schreef dat op de verpakking stond: na opening niet retourneren. Dat kan en mag natuurlijk niet. U moet een product kunnen uitproberen, anders kunnen ze alles wel in een doos stoppen. Ook Tel Sell is een gewone webwinkel, die zich moet houden aan de wettelijke regels die gelden voor kopen op afstand. Het is net als de webwinkel voor elektronica, die ‘wegens hygiënische redenen’, een koptelefoon niet wilde ruilen. Maar hoe weet u of een koptelefoon past, als u deze niet op uw hoofd mag zetten?
Klachten
Bij consumentenorganisatie Consuwijzer komen regelmatig klachten binnen over webwinkels die het retourrecht willen beperken. U mag bepaalde kleding niet passen, u mag het plastic er niet af halen, de doos niet openen, ga zo maar door. Ik begrijp best dat webwinkels het niet prettig vinden dat kopers bepaalde kledingstukken eerst uitgebreid passen en ze vervolgens slordig opvouwen en ze daarna retourneren en hun geld terugvragen. Maar dat is het risico als u kwetsbare producten zoals kleding, online wilt verkopen.
Krijgt u uw geld terug?
Uw grote vraag is natuurlijk of u het geld van uw face toner ‘met verbazingwekkende resultaten’ terug krijgt. U moet het in elk geval blijven proberen. Eenvoudig zal het niet zijn. Ik heb de organisatie in Almere twee maal gebeld en twee maal gemaild, maar geen inhoudelijke reactie gekregen.
- geldenrecht.nl