Garantie bijkopen, waarom zoú je!

Voor een paar tientjes of meer koopt u het prettige gevoel dat een apparaat ook na de garantieperiode zonder morren wordt gerepareerd. Maar wie z’n rechten kent, houdt dit bedrag gewoon in zijn zak!

Stel: u koopt een cd-speler die het na twee jaar, nét na het verlopen van de fabrieksgarantie, begeeft. U gaat terug naar de winkel, maar die geeft niet thuis: “De ­garantieperiode is voorbij”, is het korte antwoord. Wellicht komt u nog wel in aanmerking voor de ‘coulance­regeling’, maar dan moet u bijbetalen. Mooi niet, denkt u, en u neemt contact op met de fabrikant – waar u hetzelfde verhaal te horen krijgt.

Geen manier van doen? Volgens de ConsuWijzer (het loket van de overheid voor consumentenrecht) hebt u gelijk. “Je mag van een nieuwe cd-speler verwachten dat die langer dan twee jaar meegaat. Dit apparaat is ondeugdelijk, dus dan heb je als klant recht op een vergoeding. Komt de winkelier niet over de brug, dan kun je naar de Geschillencommissie stappen”, aldus een medewerkster.

Antizeurverzekering

Het voorbeeld toont aan waar een verlengde garantie vooral goed voor is: niet hoeven zeuren om je recht te halen. Want mét een verlengde garantie zou de dealer direct over de brug moeten komen. Bij elektronica en dure huishoudelijke apparaten wordt de verlengde garantie tegenwoordig standaard aangeboden. De klant koopt (voor gemiddeld €60) gedurende drie tot vijf jaar het recht op kosteloze reparatie of een nieuw product. Dat is veel langer dan de fabrieksgarantie, die meestal één of twee jaar duurt. De keerzijde van de verlengde garantie is dat klanten die zo’n antizeurverzekering niét hebben, worden weggebonjourd als ze het wagen om na twee jaar met een kapot product terug te komen.

Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat de meeste verlengde garanties de rechten van de klant nauwelijks uitbreiden. In de praktijk moet de klant soms toch bijbetalen, bijvoorbeeld voor voorrijkosten of voor onderdelen. Sommige bedrijven stoppen wel een ‘extraatje’ in de verlengde garantie, zoals een verzekering tegen diefstal of tegen valschade.

Pikant detail is dat verkopers provisie krijgen wanneer ze een verlengde garantie meeverkopen. Het is voor hen dus aantrekkelijk om kort te zijn over uw wettelijke rechten, zodat de verlengde garantie een onmisbaar accessoire bij uw aankoop lijkt.

Gratis garantie

Besteedt u het geld voor de verlengde garantie liever aan iets anders? Doe dan gewoon een beroep op de wettelijke garantie. Die heeft iedereen en die is gratis. In de wet staat dat een product dat u in een winkel koopt, moet voldoen aan de verwachtingen die u ervan mag hebben. Die verwachtingen mag u baseren op de informatie in de reclame, de toelichting van de verkoper, het merk en de prijs. Van een duur product van een bekend merk mag u meer kwaliteit verwachten dan van een onbekende prijsvechter.

Missing media-item.

Geen enkel product is gemaakt voor de eeuwigheid. Een wasmachine gaat gemiddeld acht tot tien jaar mee, een camera veel korter, bijvoorbeeld vijf jaar. Het is slim om bij de aankoop aan de verkoper te vragen wat de te verwachten levensduur is. Of vraag het de fabrikant. Laat toezeggingen over de levensduur zo mogelijk vastleggen op schrift; dat kan van pas komen als het toch misgaat.

Bijna alles is aan slijtage onder­hevig. De vaatwasser moet regelmatig worden schoongemaakt, de wasmachine moet af en toe op 90 ºC draaien. Houdt u zich niet aan dergelijke adviezen, dan loopt u het risico dat een mankement niet onder de ­garantie valt. Ook niet onder de verlengde garantie! Bij verkeerd gebruik (overbelasting, te nat schoonmaken) draait u zelf op voor de kosten. Er is dan immers geen sprake van een ondeugdelijk product.

Eerste halfjaar

Goed om te weten: volgens de wet staat een klant de eerste zes maanden sterk in zijn verzoek om reparatie of vervanging van het product. De wet gaat er namelijk van uit dat het gebrek in dat geval al in het product aanwezig was toen u het kocht. Als de verkoper het tegendeel niet kan bewijzen, is hij verplicht ontbrekende onderdelen te geven en eventuele mankementen te verhelpen.

Na het eerste halfjaar zult ú moeten aantonen dat het apparaat ondeugdelijk is, en dat u er niet verkeerd mee bent omgesprongen. Als er nog garantie geldt, hebt u die bewijsplicht niet. Het kan redelijk zijn dat de winkel een deel van de kosten bij u in rekening brengt. Als u het apparaat al een tijdje probleemloos hebt ­gebruikt en het door de reparatie weer aanzienlijk langer meegaat, is bijbetalen redelijk. Hetzelfde geldt als u een nieuw apparaat krijgt.

Zó haalt u uw recht

  1. Ga met uw klacht terug naar de winkel.
  2. Zeg dat het product ondeugdelijk is en dat u er altijd goed mee bent omgesprongen. Vraag om gratis reparatie of vervanging.
  3. Wil de verkoper u niet tegemoet komen, dan hebt u recht op teruggave van een deel van de aankoopprijs.
  4. Is de verkoper bereid het product te repareren, waarbij u gedeeltelijk de kosten moet betalen, overweeg dit aanbod dan.
  5. Is de verkoper tot niets bereid, schrijf dan een brief aan de firma.
  6. Levert de correspondentie niets op? Dan kunt u naar de Geschillencommissie stappen (kijk op www.degeschillencommissie.nl).
  7. Hulp nodig? Het Juridisch Loket helpt op dertig vestigingen in het land en via T0900-8020 (€0,10 pm). ConsuWijzer (van de overheid voor consumenten) is bereikbaar voor vragen en klachten op T088-0707070. Of bel de PlusTelefoon op T0900-2040718 (€0,60 pm).
Auteur